Christine Hals:
— Å være filmkomponist når man opplever en krise er veldig terapeutisk
Av Malin Langøy Aarbø
|Kampen på hjemmebane inspirerte Christine Hals mens hun skrev musikk til en av Norges største krigsfilmer.
— Som komponist er jeg vant til å være i kontakt med følelsene mine, og tar lett til tårene. Men i denne situasjonen ble jeg helt apatisk. Da var det godt å kunne uttrykke seg via musikken og få ut følelsene den veien.
I 2019 stod foreldrenes hus i brann. Stefaren hadde nettopp blitt diagnostisert med hjernekreft, en uhelbredelig sykdom, og moren slet med synet. Christine hadde reist fra Los Angeles for å hjelpe dem og kom altså hjem til et brennende hus.
Samtidig jobbet hun på spreng med å vinne komponistoppdraget til en av Norges største, og dyreste, krigsfilmer - et oppdrag hvor hun - om hun fikk oppdraget - for første gang skulle jobbe med en norsk regissør, etter flere internasjonale musikkbragder.
Lei av at mannfolk får æren
«Kampen om Narvik», regissert av Erik Skjoldbjærg, har premiere 25. desember. Filmen handler om slaget om Narvik våren 1940, der Hitler ble påført sitt første nederlag under andre verdenskrig.
Filmmusikken ble ferdig i fjor høst, og Hals har akkurat klargjort den til slipp på Spotify og andre strømmetjenester. Nå har også plateselskapet MTG bestemt seg for å gi ut musikken.
— Jeg har aldri utgitt et helt album selv, og synes dette er kjempespennende. Det har naturligvis betydd mye for meg at Nordisk Film holdt døren åpen for meg, og at jeg som kvinne fikk sjansen til å pitche inn musikk til en krigsfilm, forteller den norske komponisten, som opplevde mye diskriminering i Los Angeles.
— Iblant kan man få hjelp av andre komponister, men jeg kjente at i denne filmen ville jeg komponere all musikken selv. Så fort det er en mann involvert får han æren automatisk, og det må jeg si meg veldig lei av.
En kaukende isdronning
Christine Hals er kjent for sine nordiske lokkerop i filmer og serier som «Frozen», «Ant-Man and the Wasp» og spillmusikken til «God of War: Ragnarök» - et særpreg som hun har tatt med seg fra barndommen i Norge, hvor hun pleide å synge til geitene på gården.
Inspirert av musikken til Jerry Goldsmith, Björk, Kate Bush, James Newton Howard og Harry Gregson Williams, beveger hun seg som en selvutnevnt kameleon i det musikalske landskapet fra actionmusikk, fantasy og dataspillverdenen.
Likevel er hun nokså bevisst på sin egen sound og sine egne styrker.
— En komponist er som en farge man velger til filmen sin. Regissøren kan selvfølgelig velge å vanne ut fargene, men det vil alltid være en del av din essens igjen. Man blir en del av filmen, selv om sluttresultatet er et samarbeid, sier hun, og legger til:
— Man kan si at jeg har spisset meg inn som en isdronning. En som kauker og skriver nordisk musikk.
Filmen er målet - ikke musikken
Reisen som filmkomponist startet da hun skrev sitt første orkesterverk, «Snø», på linjen musikk- og medieproduksjon ved Musikkhøyskolen i Stockholm.
Dette førte til at Hals kom inn på en master i filmmusikk i 2010, og fikk stipend som gjorde at hun kunne reise til Los Angeles for å studere i 2012.
I løpet av sin niårige utdanning lærte hun mye innenfor både filming, klipping, manusskriving, orkestrering, lyddesign og programmering i dataspill - for å nevne noe. Hun hadde derimot ingen musikkunnskap før hun begynte å studere.
— Det er veldig mange komponister som tror det bare er å sette seg ned og skrive musikk til film. Men det er det ikke. Filmen er målet, ikke musikken din, forteller Hals, og utdyper:
— Utfordringen er å finne ut hva som inspirerer regissøren og man får da ofte så kalt «temp-musikk». Av og til er det en synth i bakgrunnen som regissøren synes er kul - eller tempoet, fargene, og det instrumentale. Det blir et puslespill å finne ut av hva regissøren liker, og noen ganger er temp-musikk kun et sted å starte fra, for å starte den musikalske dialogen.
Vil skape ny konsertserie
Hun vedgår at hun savner et engasjement for bransjen i Norge i dag.
— Hvis man skal snakke om anerkjennelse i Norge, så føler jeg at det ikke skrives så veldig mye om dataspill eller filmmusikk. Egentlig i det hele tatt. Det gjøres vel mer i USA, men der er bransjen også større, påpeker Hals.
Målet for fremtiden er å kunne starte en konsertserie til inntekt for hjernekreftforskning, etter inspirasjon fra hennes egen stefars bortgang i 2021.
Samtidig ønsker Hals å skape en plattform for pårørende og rammede av hjernesykdommer, hvor det er lov å gråte og leve ut følelsene sine.
— Jeg ønsker gjerne å gjøre noe utenfor meg selv. Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre noe som gir en betydning til verden. Dette hadde vært fantastisk å få til. Hvis en følsom person som meg ikke klarer å håndtere følelsene sine i en slik situasjon, hvordan blir det da for folk som vanligvis ikke klarer å gråte, undrer hun.
Tror du «Kampen om Narvik», og arbeidet med musikken, hjalp deg å håndtere kampen på hjemmebane?
— Å være en filmkomponist når man opplever en krise var godt for meg. Følelsene mine er på full guffe hele tiden. Noen ganger er det deilig, andre ganger slitsomt. Men det at jeg føler ting veldig sterkt, gjør nok at jobben som filmkomponist passer meg veldig godt.
Relatert innhold
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
— For meg handler det først og fremst om tekst og historiefortelling
AI-verktøy i den kreative fasen
Hvordan optimalisere den kreative prosessen?