Aktuelt
Northern Expos metode:
— Samtlige artister sitter igjen med verdifulle nye kontakter nå
Eksport
...
Intervju
KI og nye muligheter:
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
Låtskriving
...
Intervju
KI, maskinen og menneskestemmen:
— Flere steder og måter å «være» i musikken på
Ny teknologi
Intervju
Vickie Nauman:
Hvordan kan kunstnere bruke AI for å generere inntekt?
Ny teknologi
Intervju
Norske artister om kunstig intelligens:
— Jeg har ennå ikke hørt noe av kunstnerisk verdi som er generert av kunstig intelligens
Låtskriving
...
Intervju
Festival- og konsertvirksomhet i lokalsamfunnet
Konsertproduksjon
...
Intervju
Trevarefabrikken i Henningsvær:
— Det er helt essensielt at vi brukes av de lokale
Konsertproduksjon
...
Intervju
Fra London til Bodø:
— En av de mest overraskende oppdagelsene var kvaliteten på den kreative prosessen
Forretningsutvikling
...
Intervju
Sterk frivillighetskultur i Kongsberg:
— Gjennomføringskompetansen som de sitter på, altså den operative kompetansen, er helt uvurderlig
Musikkprofil
...
Intervju
Smien som kulturutvikler:
— Vi hadde veldig mye av de samme visjonene og så for oss en kulturell utvikling, som vi følte at Bergen trengte
Konsertproduksjon
...
Intervju
Nabolagsfestivalen i Bjølsen borettslag:
— Man trenger ikke sitte og snakke, men man lytter til noe i fellesskap og kan bli berørte sammen. Det har vært med på å løfte naboskapet vårt
Konsertproduksjon
...
Intervju
Tou har over 400 arrangementer i året:
— En attraktiv og aktiv bydel med puls og sjel
Musikkprofil
...
Intervju
Malakoff:
En bygdeurban suksessfestival
Konsertproduksjon
...
Intervju
Arbeidsmetoder i improvisasjonsmusikk:
— Man setter opp benspenn, hindringer underveis, som kan omsettes til noe musikalsk interessant
Låtskriving
Intervju
Ingvild Hommes tekstunivers
Låtskriving
Intervju
Produsentlegenden Ken Scott:
— Som produsent må du gi artisten frihet til å skape
Innspilling
...
Intervju
Musikkprodusent Øyvind Røsrud:
— Jeg vil ikke høre på noen som er flinke i det hele tatt, det jeg vil høre er følelser som kommer ut av høyttalerne
Innspilling
...
Intervju
Tre band om låtskriving:
— At vi har et trygt miljø og er veldig gode venner, gjør at man tør å vise frem de dårlige ideene
Låtskriving
Intervju
MGP-sjef Stig Karlsen:
— Dette har fans på lik linje med fotballag og andre store artister
Låtskriving
...
Intervju
Stødige basslinjer fra Marie Moe
Innspilling
...
Intervju
Stemmehelse:
Når det viktigste arbeidsverktøyet for en sanger forsvinner
Helse
Intervju
Musikkterapiens magiske virkning
Helse
Intervju
Satt på turnébussen med masse angst:
— Jeg synes det var flaut å snakke om slike følelser
Helse
Intervju
Rus i musikkbransjen:
— Jeg har alltid vært sånn at når jeg er på fest så vil jeg aldri dra hjem. Alkoholen gjør noe med meg
Helse
Intervju
Lydtekniker Erlend Solli Aune:
— Trenger jeg egentlig den jobben akkurat nå? Man burde ikke tenke på de 4.000 kronene man går glipp av, men heller frihelgen man får
Helse
...
Intervju
Prestasjon og prestasjonskultur:
Hva kan musikkbransjen lære av idretten?
Helse
Intervju
Sjalusi og sammenligning i musikkbransjen:
Ladies backer!
Helse
...
Intervju
Shire Marius Standnes:
Langsiktige investeringer og økonomistyring for artister
Budsjett
...
Intervju
Utøvende musikere og foreldre:
— Jeg tror vi risikerer å miste en del kvinnelige utøvere på bakgrunn av denne situasjonen
Helse
...
Intervju
Fra stor suksess til økonomisk skandale:
Slik klarte undergrunnslegenden å rydde opp i økonomien
Regnskap
...
Intervju
Betalingsløsninger for arrangører:
— Ingenting koster mer enn nedetid
Konsertproduksjon
...
Intervju
Feirer tretti år som toppsjef i bransjen:
— Kall meg gjerne en «late bloomer»
Plateselskap
...
Intervju
Familieplanlegging med Malin Pettersen:
— Jeg har vært ganske bevisst på at jeg trenger å dele opp året mitt i travle og rolige perioder
Helse
...
Intervju
Regnskapsfører Kristian Straume Stundal:
Åndsverk og moms - et lite minefelt
MVA
...
Intervju
Artist og psykologspesialist:
— Som terapeut tar jeg mest i mot, i musikken er det jeg som skal sende ut
Helse
...
Intervju
Artistøkonomi:
Fra fans til patrons
Forretningsutvikling
...
Intervju
Etter ni år i sjefsstolen ser Trond Moe-Larsen og Musikkontoret MØST etter arvtager og ny daglig leder
Intervju
Konsertbooking:
Hilde Selvikvågs unike Hageturnè
Booking
...
Intervju
Bookingagent Isak Harbitz:
— Jeg råder alle nye artister til å lage sin egen erfaring først
Booking
...
Intervju
Kontraktstips for arrangører:
— Når begge partene er litt misfornøyde, ja da er det gjort en god deal alle kan leve med
Booking
...
Intervju
Petter Singsaas om managerrollen:
— Mitt viktigste råd; lytt, lytt og lytt!
Forretningsutvikling
...
Intervju
Ingrid Olava om samarbeidet med Ottar Schanke Eikum:
— Agentens jobb er å pushe meg når jeg som artist blir defensiv
Bookingavtale
...
Intervju
Plateslipp:
— Det vi gjorde for to år siden funker ikke nødvendigvis i dag
Lansering
...
Intervju
Kjøp og salg av beats:
— Jeg hadde ikke vært en artist hvis det ikke hadde vært for internettprodusentene
Innspilling
...
Intervju
Erik Egenes:
— Hva er målet ditt med å søke på by:Larm?
Strategi
...
Intervju
Fem tips til en mer likestilt organisasjon:
— Begynn med å se hvem som sitter rundt bordet
Forretningsutvikling
...
Intervju
Fysisk Format:
— Vi ser ikke på lytterne våre som et marked
Plateselskap
Intervju
Kjersti Brochs fra Ingrooves:
— Verden går ikke under om du utsetter litt
Digital distribusjon
...
Aktuelt
Erik Jansen om vinyløkonomi:
— Alle artister synes det er stas med vinyl
Plateselskap
...
Intervju
Vinyltrykkeriets tips:
— Svart vinyl er alltid å anbefale om det er lyden du er opptatt av
Vinyl
Intervju
Strategisk bookingarbeid med Polar Artist:
Hvilke arrangører skal man være assosiert med og hvilke konserter skal man gjøre på hvilket tidspunkt i karrieren?
Booking
...
Intervju
Unge arrangører:
— Ungdom må få mulighet til å ta eierskap til musikklivet i sin landsdel
Konsertproduksjon
Intervju
Stina Helland i Warner Music:
— Du skal ha gode grunner for å ikke teste ut TikTok akkurat nå
Merkevarebygging
...
Intervju
Merkevarebygging for arrangører:
— Vi har bevisst ønsket å overraske og utfordre det klassiske publikummet
Merkevarebygging
...
Intervju
Christine Hals:
— Å være filmkomponist når man opplever en krise er veldig terapeutisk
Låtskriving
...
Intervju
Peter Baden er komponist, produsent og utøver:
— Det er mer enn en jobb, det blir en livsstil
Innspilling
...
Intervju
Marion Skogseth i Warner Chappell:
— Jeg vet ikke om jeg vil si at en artist skal tilpasse låtene sine for sync, jeg tror det handler mer om å finne de riktige plasseringene for låtene
Sync
...
Intervju
Aggie Peterson:
— Det er mange tilfeldigheter som gjør at en synkronisering av en filmscene og musikk bare «klaffer»
Sync
Intervju
Music supervisor Ciara Elwis:
— Det har vært mange låter jeg har funnet og ikke fått brukt, fordi jeg ikke har fått klarhet i hvem som eier rettighetene
Publishing
...
Intervju
Little Big Sister:
— Jobben vår er å fasilitere drømmen eller målet til artisten
Booking
...
Intervju
Bygg din egen gitarpedal:
— Jeg tror det å være med å skape noe fysisk er veldig tilfredsstillende og stimulerende for mange i bransjen
Instrumenter
...
Intervju
Viseklubben som oppdrar publikum:
— Det er tre ord, altså - så er det rett ut, og det veit både publikum og artister
Publikum
...
Intervju
Christine Krieg:
— Alt henger sammen
Merkevarebygging
...
Intervju
Låtskrivergeneratoren:
Bare Egils fornøyelige metode
Låtskriving
Intervju
Søke tilskudd:
— Å lytte til musikken er det første de fleste komiteer gjør når de skal vurdere en søker. Heldigvis!
Prosjektbeskrivelse
...
Intervju
Ronny Svendsens råd til ferske låtskrivere:
— Dette er et maraton og IKKE en sprint
Låtskriving
...
Intervju
Søke tilskudd som arrangør:
Det handler ikke bare om å få inn penger og trykke av bokser, men å gjøre ting man genuint mener er bra
Skrive søknad
...
Intervju
Sindre Sætre i Bergen kommune:
På den andre siden av søknadsbunken
Prosjektbeskrivelse
...
Intervju
Grønn turnévirksomhet i Norden:
— Ganske selvmotsigende å turnere og tenke på miljø
Grønn turné
...
Intervju
Vil påvirke spillestedene og artistene:
— Hos helårsarrangørene er det et enormt miljøpotensial som ikke er særlig godt utnyttet i dag
Bærekraft
...
Intervju
Sandra Márjá West i Riddu Riððu:
— Jeg er glad for at musikkbransjen selv har begynt å sette klima på agendaen, men det er fortsatt mye å ta tak i
Bærekraft
Intervju
Bergen Live vil bli best i klassen:
— Publikum blir mer og mer miljøbevisst og dersom det er enkelt for de å bidra – gjør de som regel det
Bærekraft
...
Intervju
Bærekraftig turné:
— Jeg prøver å bevise for meg sjøl, men også for andre musikere, at det er mulig, uten at det nødvendigvis blir dyrere
Grønn turné
...
Intervju
Martin Vinje:
— Det er ingen som tilbyr nyutdannede ingeniører en startlønn på 200.000
Honorar
...
Intervju
Siv Jakobsen booket sin egen turné:
— Jeg er veldig for at en skal lære seg å gjøre ting selv. Det er en trygghet i det
Booking
Intervju
Sebastian Zalo omgir seg med venner:
— Vi har alltid sett til alle andre steder i musikkbransjen enn der vi er selv
Plateselskap
...
Intervju
Tynset Jazzklubb:
— Det har ikke blitt noe klippekort-deal hos oss
Publikum
...
Intervju
Sofie Tollefsbøl om bandavtale:
— Det har vært mer oppklarende at ting står svart på hvitt
Bandavtale
Intervju
Forvaltning av egne rettigheter
Fordeling
...
Intervju
Daniela Reyes om låtskriving og produksjon:
— Jeg ville ha lyder som utfordrer, som gir uttrykket litt dybde
Låtskriving
...
Intervju
Booket tusenvis av konserter selv:
— Det var veldig mye rart som skjedde i starten, og vi var nødt til å ta noen grep hvis vi skulle fortsette
Booking
Intervju
Fra ENK til AS:
— Det har vært en myte om at AS er kjempevanskelig og veldig dyrt
Selskapsform
Intervju
Pitche til strømmetjenestene:
— Det finnes flere eksempler på indieartister som tilsynelatende har bygget en karriere uten å ha et profesjonelt apparat rundt seg
Merkevarebygging
...
Intervju
Linda Wiken og Parkteatret:
— Sjanger er ikke utslagsgivende når vi setter programmet
Musikkprofil
...
Intervju
Ævestaden når nye fans på Instagram:
— Det åpner opp for et blikk inn i vårt univers
Sosiale medier
...
Intervju
Visuell identitet og branding:
— Skal samarbeidet bli bra må jeg først forstå hva artisten tenker og så må jeg bringe inn min visjon
Merkevarebygging
Intervju