Fem smarte grep:
Slik kan du nå bedre ut til ditt publikum som konsertarrangør
Av Tord Litleskare
|Linda Wiken har i flere år jobbet som presse- og SoMe-ansvarlig ved Oslo-spillestedet Parkteatret. Her er hennes fem beste tips for å nå ut til ditt publikum.
Les et lengre intervju med Wiken om Parkteatrets arbeid med merkevarebygging her.
Lindas fem tips:
-
Flere har spådd nyhetsbrevets død, men jeg er ikke så enig. På nyhetsbrevlista har du gjerne mennesker som er interessert i ditt tilbud, da de selv har meldt seg på, og du treffer målgruppa direkte. Utover generell informasjon om vårt program og tilbud, gir vi publikum tilgang til eksklusive forhåndssalg og det hender at vi kjører konkurranser for å skape ekstra engasjement.
Make, som vi bruker, gir oss nyttige data som for eksempel klikkrate, som kan gi oss en indikasjon på hvilke arrangementer blir populære.
-
Det er ikke alltid like lett å få med alle leddene på laget, når et arrangement skal slippes, og det å skulle promotere seg selv sitter litt lengre inne for noen. Tagger du bandet/artisten (inkluder gjerne bandmedlemmene, også), booking og managment, gjør du jobben enkel for dem. Terskelen for å dele er lavere, du får god spredning på ditt innhold, og gjennom artisten når du ønsket målgruppe. Ønsker du ikke at taggene skal være synlig for publikum, kan du skjule dem.
Instagram Collab er også en fin funksjon, som raskt og enkelt gir deg mulighet til å dele innholdet du legger ut i feeden med en utvalgt samarbeidspartner.
-
Det er lite som gir så mange likes og engasjement som når vi legger ut bilder av Parkteatrets fasade og de ansatte. Jeg har troa på å invitere publikum inn, vise hvem som står bak, og ikke utelukkende pushe produktet.
Det er lettere å få i gang toveiskommunikasjonen med publikum, de får eierskap og ikke minst gir det variasjon i nyhetsfeeden.
-
Det å få redaksjonell omtale kan være utfordrende, synlighet der hvor målgruppa er kan være kostbart, og det er ofte vanskelig å måle resultater. Business Manager har blitt en god venn, og med små ressurser kan man nå ut til ønsket publikum. Har man piksel implementert, kan man i tillegg få konkrete data på antall salg.
Google Analytics er også et nyttig verktøy, for eksempel for å se hvordan publikumet navigerer seg inne på vår nettside, og ikke minst for å finne ut hvor trafikken kommer fra. Selv om det er utfordrende å få opp engasjementet på Facebook om dagen og det kan se labert ut, ser vi likevel at noe av trafikken vår kommer herfra.
Vi er også store tilhengere av plakater, og markedssjef og grafisk designer Mari-Anne (Bjørningstad, red.anm) designer fortsatt den månedlige plakaten som vi henger rundt på huset og i det store vinduet ut mot Olav Ryes plass. Med denne type markedsføring er det ikke så lett å måle resultater, men for oss er det identitetsbyggende og en del av vår merkevare.
-
Et av våre satsningsområder er Yngling, en konsertrekke med fri aldersgrense, myntet på de under 18 år. Da ingen av oss på huset er i målgruppa selv, har det vært viktig å kunne sparre med noen som er det – Hva er målgruppa opptatt av, og ikke minst, hvor befinner de seg og hvordan kan vi nå de? Derfor har vi engasjert et ungdomsråd bestående av fire elever fra VGS, som er med i alt fra booking til markedsføring og avvikling av konsertene. Vi har også tett dialog med aktører som UngInfo, Forandringshuset og diverse Røde Kors-avdelinger rundt i byen, og vi får henge opp plakatene våre på Big Dipper og hos noen ungdomsklubber.
Selv om ikke nødvendigvis målgruppa du vil nå er barn og unge, tror jeg dette er veldig overførbart.
Relatert innhold
Hvordan få mest mulig ut av Instagram som kanal
Du har laget deg en Instagram-profil, og er klar for å ta nettet med storm. Men hvor begynner du egentlig?