MØST i Europeisk samarbeid for styrking av lokal musikknæring
Hva skjer i MI-RAP?
Av Red.
|Ett år inn i prosjektet MI-RAP er det nå klart for fase to: Nå skal verktøyene som er jobbet fram settes ut i livet - og testes. Her er et tilbakeblikk på året som er gått, og noen hint om hva som skal skje framover med MI-RAP.
MI-RAP er et treårig prosjekt som ledes fra Hamburg, og som involverer sju musikkbyer i Nordøst-Europa. MØST er norsk partner i det som skal munne ut i et kompetanseprogram rettet mot musikkindustriens tilretteleggende organisasjoner og offentlige myndigheter.
— Prosjektet er en stor samskapingsprosess, og det har utviklet seg mye - fra idéstadiet for et år siden, til det det er nå. Når vi nå skal forklare for andre hva vi lager, så snakker vi gjerne om det som “verktøy”, og at målet med prosjektet er å levere en verktøykasse som skal gjøre jobben lettere for målgruppa. Noen av verktøyene er kanskje velkjente, andre mer innovative, men alle verktøy skal være testet ut og leveres med bruksanvisning når prosjektet er ferdig. Det er den testingen vi er i gang med nå - noen er allerede testet, mens andre skal testes det kommende året, sier prosjektleder for MI-RAP, Trond Moe-Larsen
Verktøykasse
I verktøykassa vil det finnes verktøy for bærekraftige eventer, strategier for innovasjon og tverrsektorielle nettverk, samt metoder for rekruttering og opplæring av ny arbeidskraft.
Gøteborg & Co (svensk partner) har allerede gjennomført en av sine piloter “Avfallsfritt arrangement”, og deler av prosjektgruppa besøkte Gøteborg under testingen. Piloten involverte en stor Food Truck festival i tilknytning til Kulturkalas 2024, og en leverandør av tallerkner og bestikk av hard plast. For Food Truck festivalen erstattet dette 93.000 engangsartikler, og etterlot null avfall.
— I Gøteborg så vi hvordan et avfallsfritt event kan organiseres i praksis. Vi så hvordan tallerkener og bestikk av hard plast ble gjenbrukt ved hjelp av innsamlingsstasjoner, store oppvaskmaskiner og en tropp av motiverte frivillige.
Naturligvis var det utfordringer og ting som ikke fungerte optimalt også her, og det er jo derfor vi tester. Med testingen, erfaringene og dokumentasjonen derfra at dette kan bli et nyttig verktøy for andre.
Det siste året har partnerne i prosjektet jobbet fram planer for totalt 18 ulike verktøy og det er laget en samlet arbeidsskisse på disse, som nå skal testes og evalueres. Blant disse finnes verktøy for å hvordan man best kan organisere opplæringsprogram - eksempelvis knyttet til romlig lyd for teknikere på ulike nivå. Her finnes verktøy for hvordan små og mellomstore musikkbedrifter kan implementere ulike AI-verktøy for økt effektivitet, det er kartleggingsmetoder og metoder for nettverksbygging, og erfaringer fra en festival som skal drives på solcelle-energi.
Alle MI-RAP verktøy skal deles gjennom Music Cities Network når prosjektet ferdigstilles.
MØST sine verktøy
MØST skal teste ut to ulike verktøy:
- Innovasjonsprosess med bygg-/eiendomsbransjen rundt midlertidighet for musikkaktører
- Kampanje rettet mot konsert- og festivalpublikum for å øke bevisstheten rundt grønne reisemåter og bærekraftige valg.
— At vi i MØST gikk til eiendomsbransjen for det tverrsektorielle, handlet om flere ting: Vi bor i et tett befolket område, hvor prisene er høye og det meste er “utviklet”, og vi vet det er mange musikkaktører som ser etter steder å være, steder å jobbe og steder å møte andre likesinnede. Det er en side ved det å drive med musikk som næring, som vi ikke har fokusert så mye på tidligere.
MØST var selv i en prosess med å flytte kontor for noen år siden, og vi jobbet da med en idé om å skape et sted for flere enn oss selv - en hub for Oslos musikkaktører. I den prosessen ble vi bevisst på hvor komplekst dette var og hvor lite kontakt det er mellom by- og eiendomsutvikling og kulturaktører.
På by:Larm i september inviterte MØST sammen med OMA (Oslo Metropolitan Area, og assosiert partner i MI-RAP), og Musikkbyen Oslo til frokostseminar med Byråden for kultur og næring, Anita Lervik North, og aktører som jobber med kultur i byutvikling - fra den ene eller andre siden.
— Da vi diskuterte barrierene for midlertidighet, var det særlig forskjellene mellom bransjene og ulikheten i kulturen som ble løftet frem. Det handler om å avklare forventninger. En eiendomsutvikler og et musikerkollektiv vil sjelden ha de samme langsiktige målene, men med godt planlagt midlertidighet kan de likevel finne måter å dra nytte av hverandre på.
Målet med den innovasjonsprosessen vi nå skal i gang med er å forstå mer av bildet - først og fremst hva som er barrierene, men også det å finne nye løsninger sammen med by- og eiendomsutviklingssiden.
MØST sitt “grønne” bidrag til verktøykassa er en metodebeskrivelse for en holdnings-/ bevisstgjøringskampanje. Inspirert av blant annet arbeidet til Ticket to Ride (https://tickettoride.net/en) og sammen med festivaler i regionen vår skal MØST gjennomføre en kampanje
— Når Ticket to Ride fastslår at 40 - 90% av en konsert eller festivals totale karbonavtrykk kommer fra fans som reiser til og fra eventet, så forstår vi litt av hvilken innvirkning dette har på musikkbransjen. Samtidig peker det på en mulighet som vår bransje har til å påvirke og på den måten gjøre en forskjell utover det festivalen selv rår over, sier Trond Moe-Larsen
MI-RAP møte i Norge
I løpet av året har prosjektpartnerne møttes i Riga (april, tre dager), og i Oslo (oktober, to dager). I tillegg møttes gruppelederne (deriblant MØST) i Gøteborg i August. Fellesmøter og arbeidsgruppemøter organiseres ellers digitalt.
— Da våre partnere kom til Oslo, fikk vi vist fram litt av hva byen og området rundt har å by på, i solfylt oktober modus. Vi fikk omvisning på Tanken i Sandvika, vi fikk oppleve Oslo World og Blå, og vi fikk til og med badet i Oslofjorden, ler Trond.
Har du innspill eller ideer til MI-RAP? Kontakt prosjektleder Trond Moe-Larsen, trond@mxst.no.
Hva er MI-RAP?
MI-RAP står for Music Industry Resilience Acceleration Programme
Prosjektperioden er 2023 til 2026
Programmet er støtte av Interreg Baltic Sea Region
Sju land, åtte partnere er med: Hamburg Music Business (lead), Music Estonia, Open Creative House (Espoo, Finland), Latvian Music Export Office, Lithuanian Academy of Music and Theatre/Music Innovation Studies Center, Municipal Center of Culture in Bydgoszcz, Göteborg & Co, Leuphana University Lüneburg, Musikkontoret MØST
Relatert innhold
Det grønne skiftet: Hva kan musikkbransjen gjøre nå?
Anbefalte strakstiltak for selskap, organisasjoner og enkeltaktører.