Vil påvirke spillestedene og artistene:
— Hos helårsarrangørene er det et enormt miljøpotensial som ikke er særlig godt utnyttet i dag
Av Tord Litleskare
|Stine Mari Røverdatter leder Miljøfyrtårn-prosjektet til All Things Live. Her forteller hun hvordan selskapet jobber med seg selv, spillesteder og artister for å skape grønnere konsertproduksjoner.
All Things Live arrangerer store og små konserter med både internasjonale og norske navn. I tillegg booker de turnéer for flere av landets største artister, inkludert Bigbang, Bjørn Eidsvåg, Fay Wildhagen og girl in red.
Nylig ble selskapet miljøsertifisert, men de har også gått på noen blemmer i sitt arbeid for å minske sitt avtrykk. Blant annet da Rammstein gjestet Ullevål Stadion i 2019.
Den gang testet All Things Live for første gang ut gjenbruksglass på arrangementet med 30.000 publikummere.
— Det var altfor mange av plastglassene som havnet på bakken. Sånn at når disse tyskerne, som ville begynne å rigge ned to minutter etter at konserten var ferdig, skulle kjøre inn trailerne, så klarte vi ikke å få ryddet unna så mye som vi ønsket, forteller Stine Mari.
— Selv om innsamlingsgraden var veldig høy til at vi gjorde det første gang, så hadde vi lagt listen mye høyere, legger hun til.
Ofte litt lukket
Til tross for denne erfaringen mener Røverdatter likevel at det å gå over sirkulærøkonomi, og påvirke andre til å gjøre det samme, vil bli den største miljøsuksessen av tiltakene All Things Live jobber med.
Hun er også opptatt av å dele erfaringer med andre.
— Musikkbransjen er ofte litt lukket. Man hemmelighetskremmer på en del ting. Men akkurat når det kommer til miljøet så tenker jeg at vi må dele og være åpne med hverandre. «Dette fungerte ikke for oss. Når vi skal samle inn de glassene må vi gjøre det på den måten og ikke denne».
Hvordan skal dere løse dette når Rammstein besøker Bjerke travbane i sommer?
— Da må vi ha innsamlingspunkter blant publikum så det ikke blir sånn at man blir stående med et tomt glass i hånden og ikke ser noen innleveringssteder. Da blir det lett å slippe glasset på bakken. Det vi trodde vi skulle få til sist var at folk skulle komme tilbake med glasset når de kjøpte en ny øl, men folk sto tett i tett i to timer med én øl i hånden. Vi har aldri solgt så lite øl på et arrangement noensinne, sier hun lattermildt.
— Musikkbransjen er ofte litt lukket. Man «hemmelighetskremmer» på en del ting. Men akkurat når det kommer til miljøet så tenker jeg at vi må dele og være åpne med hverandre. —Stine Mari Røverdatter
Røverdatter er åpen på at de burde tenkt annerledes, men sier at erfaringen fra konserten i 2019 i aller høyeste grad kan brukes ved senere anledninger.
— Man må være ærlig på at man prøver. Hvis man sier at man ønsker å bli mer miljøvennlig, kan det ofte være sånn at mange begynner å pirke på alt man gjør. Og da tenker jeg det er viktig å være ærlig på at her hadde vi en god intensjon, og så var det masse ting vi ikke hadde tenkt på, men som vi tar med oss neste gang og som da vil skape en større effekt.
Ønsker å påvirke flere
All Things Live arrangerer en del store konserter, hvor de kan bestemme «alt fra a til å», som med årets storkonserter med Rammstein og Justin Bieber i Oslo og Trondheim.
I hovedsak arrangerer de likevel på andre sine spillesteder, hvor bestemmelsesmyndigheten er mer begrenset, ifølge Røverdatter.
— Vi hadde en lang prosess med å komme frem til hva som er vårt avtrykk, spillestedets avtrykk og artistens avtrykk, forteller hun.
Konklusjonen ble at de konsertene All Things Live gjør helt selv, samt kontordriften, er selskapets avtrykk. Det spillestedene har av avtrykk som All Things Live ikke har myndighet til å bestemme over må være spillestedets avtrykk.
Det samme gjelder artistene. De bestemmer selv hvordan de vil reise, og hva slags krav de vil stille til arrangører og underleverandører.
— Men vi skal påvirke. Vårt viktigste arbeid opp mot venuene er å hele tiden mase. Hos helårsarrangørene er det et enormt miljøpotensial som ikke er noe særlig godt utnyttet i dag, vil jeg si. Jeg kan ikke si at det er noen venuer som gjør et godt stykke miljøarbeid i dag - kanskje med unntak av Telenor Arena.
— Det vi har kommunisert til venuene er at om de ikke bruker gjenbruksglass, for det er kanskje ikke riktig for alle av praktiske og sikkerhetsmessige årsaker, så har jo Infinitum en ny løsning hvor man i hvert fall resirkulerer plasten. Alt er bedre enn å putte det i restavfall. —Stine Mari Røverdatter
Hun mener spillestedene har falt litt under radaren når det kommer til miljøspørsmål, siden mye har handlet om festivalenes avtrykk her til lands.
— Vi har kunnet smykke oss med Øyafestivalen, som har vært et slags miljøfyrtårn for alle oss i bransjen.
Mange spillesteder er skeptiske til å innføre nye tiltak i frykt for å skape problemer på andres arrangementer, ifølge Røverdatter. Men hun understreker at All Things Live ønsker å være en miljøpartner for disse.
— Det vi har kommunisert til venuene er at om de ikke bruker gjenbruksglass, for det er kanskje ikke riktig for alle av praktiske og sikkerhetsmessige årsaker, så har jo Infinitum en ny løsning hvor man i hvert fall resirkulerer plasten. Alt er bedre enn å putte det i restavfall.
Hun legger til at med helårsarrangerer, som har stor kapasitet og mange arrangementer gjennom året, er potensialet for miljøbesparelser enormt.
Mener at artister kan bidra mer
Det er stort sett artistene og artistenes apparat som legger opp turnéruten, transport og rider.
— Jeg opplever nok at også norske artister kan bidra mer. De har en påvirkningskraft både mot arrangør og apparatet rundt seg. Det å signalisere tydelig miljøengasjement blir da en viktig motivasjon for spillestedene til å gjøre ting annerledes.
Hun forteller at utenlandske artister oftere stiller krav om vegetarmat, og at maten skal være pakket ned slik at den er enkel å ta med seg og at en unngår unødvendig matsvinn.
Mange ønsker også å eliminere bruk av vannflasker.
Dette er likevel krav som påvirker det som foregår bak scenen rundt artisten, samtidig som de største utslippene handler om andre ting.
Røverdatter tror mange føler at de ikke har påvirkningskraft til å stille krav om tiltak ut mot publikum.
— De stiller krav til produksjonen rundt seg, og det ser vi i økende grad og det synes vi er kjempebra for da har vi en medspillerrolle som kan tippe det inn mot venue. Jeg tror nok norske artister i mye større grad kan stille krav og spørsmål: Er det landstrøm, for eksempel, eller må man ha dieselaggregat? Er det gjenbruksglass eller resirkuleres glassene som publikum drikker av? Er det tilrettelagt for kollektivtransport? Oppfordres man til å ta kollektivtransport? Det er mange enkle ting man kan spørre om som artist, og blir man hele tiden spurt kan det også føre til endringer.