Forberedelser til skriveopphold:

— Man setter seg ned og jobber med noe konkret, og så kan man gå ut

Av Tord Litleskare

| 06. mars, 2024
Natalie Sandtorv er artist og komponist fra Ålesund. Hun har bakgrunn fra Griegakademiet i Bergen og tok sin master i København. Hun har bandet Neon Ion. I tillegg skal bestillingsverket hun laget til Moldejazz i 2022, sammen med Lars Horntvedt og Erlend Mokkelbost, ut i 2024. Foto: Anne Valeur

Natalie Sandtorv er artist og komponist fra Ålesund. Hun har bakgrunn fra Griegakademiet i Bergen og tok sin master i København. Hun har bandet Neon Ion. I tillegg skal bestillingsverket hun laget til Moldejazz i 2022, sammen med Lars Horntvedt og Erlend Mokkelbost, ut i 2024.
Foto: Anne Valeur

Det kan være fristende å komme seg bort fra hverdagens kjas og mas når man skal jobbe seriøst med låtskrivingen.

Enkelte kommuner, samt organisasjoner som NOPA, tilbyr egne leiligheter i utlandet for skriveopphold.

Vi har snakket med tre musikere og låtskrivere om hvordan de har jobbet med musikken mens de har benyttet seg av dette tilbudet.

De tre er Natalie Sandtorv, Tobias Wam Grønborg og John Vegard Schow, som alle er NOPA-medlemmer.

Alt å si

Artist og komponist Sandtorv har benyttet seg av Tekstforfatterfondets leilighet i Firenze fire eller fem ganger. Hun har vært i NOPAs leilighet i Berlin flere ganger, samt i London.

I 2024 har hun også planer om å besøke Vence for første gang.

Hun forteller at de første gangene hun dro var hun veldig fokusert på at hun skulle jobbe, og at hun måtte være alene. Leiligheten i Firenze var gigantisk, med fem soverom og to skrivestuer, så hun begynte etter hvert å ta med seg andre musikere og produsenter dit.

— Etter masteren min forsto jeg at jeg måtte skrive med andre. Jeg var ikke så god til å skrive selv. Så det første oppholdet var litt sånn… Jeg satt der… Og ja, jeg fikk absolutt skrevet en del skisser som ble kjempeviktige, som jeg tok med meg videre. Jeg tror også det er litt viktig å være litt alene for å virkelig fokusere. Men jeg synes det er en veldig fin greie med disse leilighetene at du kan ha med deg en produsent, eller en gitarist, eller noen som kan skrive sammen med deg, sier hun.

Bilde fra NOPAs leilighet i Berlin. Arbeidsboligene i Vence og London er for NOPAs medlemmer, mens alle populærkomponister som er medlem i Tono kan søke om opphold i arbeidsboligen i Berlin. Foto: Trine Mjølhus Jacobsen / NOPA

Bilde fra NOPAs leilighet i Berlin. Arbeidsboligene i Vence og London er for NOPAs medlemmer, mens alle populærkomponister som er medlem i Tono kan søke om opphold i arbeidsboligen i Berlin.
Foto: Trine Mjølhus Jacobsen / NOPA

I Berlin og London hadde hun sessions med folk i byen, så da var hun alene i leiligheten og dro ut på skrivesessions mens hun bodde der.

— Det er veldig luksus å kunne ha den leiligheten å dra hjem til på kvelden, å ikke måtte bo på hotell i én uke.

Hva har det hatt å si for deg å kunne jobbe med musikken i en leilighet i et annet land og miljø?

— Det har alt å si å komme litt bort fra hverdagen. Det er noe med å være i en annen by, et annet land, og bare våkne opp et nytt sted. Man slår seg på, på en helt annen måte enn når man er hjemme. Når man er hjemme så tar man seg god tid. Man har ikke hastverk. Men den uken man har fått i leiligheten er det så tilmålt tid, så man blir veldig effektiv. Jeg funker bedre på å være kreativ i sånne satte tidsrammer. «I løpet av denne uken skal jeg ha skrevet så og så mange låter og tekster». Konkrete, daglige mål. Man setter seg ned og jobber med noe konkret, og så kan man gå ut. Belønningen er å gå ut og se Berlin. Det er noe annet enn Oslo, som jeg kan se hver dag.

— Noen ganger er det kanskje også slik at du ikke får gjort så mye den uken. Det er av og til tilfellet, at man ikke er så kreativ. Men kanskje den uken med avbrekk og ferie gjør at det går lettere med skrivingen når du kommer hjem? De kaller det jo for «inspirasjonsturer», så det er ikke nødvendigvis slik at du skal sitte nedfor og skrive, legger hun til.

Det er noe med å være i en annen by, et annet land, og bare våkne opp et nytt sted. Man slår seg på, på en helt annen måte enn når man er hjemme.
Natalie Sandtorv

På spørsmål om hva hun tenker man som låtskriver eller produsent bør gjøre for å forberede seg til et skriveopphold, er hun klar i sin tale: Man bør absolutt legge en plan.

— Hva slags prosjekt skriver jeg til nå? Er det tekst jeg skal skrive? Er det musikk? Jeg har pleid å lage spillelister når jeg skal lage et nytt album. Samle opp det jeg blir inspirert av, slik at når jeg setter meg ned og skal jobbe så er den spillelisten klar. «Hva var det den låta inspirerte? Jo, jeg likte introen. Da jobber jeg bare med introer i dag». Da sitter du ikke helt blank og må begynne fra scratch. Det tar lengre tid å komme i gang hvis ikke. Hvis jeg skal skrive et bassriff, så har jeg liksom en pool av bassriff jeg syntes var kule for én måned siden. Da går det lettere å sette i gang. Og drar du en plass for å skrive med andre, så kan du vise dem dette. «Skal vi lage en sånn låt i dag, prøve oss på noe som dette? Det soundet her liker jeg. Den synthlyden her». Det er mer effektivt når du skal jobbe, både alene og sammen med andre.

Hun vil varmt anbefale andre å benytte seg av denne typen tilbud.

— Hundre prosent! Jeg føler at jeg aldri har skapt så mye som jeg har gjort når jeg har vært ute slik og jobbet. Det er virkelig da jeg føler meg kreativ. Hvis jeg sitter for lenge hjemme så blir jeg gal.

Tobias Wam Grønborg gir ut musikk under artistnavnet Doglover95, men har også produsert for og samarbeidet med Fredrik Høyer, Han Gaiden, Konradsen, Tyr og Sebastian Zalo. Her er han fotografert i sitt hjemmestudio på Tøyen i Oslo. Foto: Tord Litleskare

Tobias Wam Grønborg gir ut musikk under artistnavnet Doglover95, men har også produsert for og samarbeidet med Fredrik Høyer, Han Gaiden, Konradsen, Tyr og Sebastian Zalo. Her er han fotografert i sitt hjemmestudio på Tøyen i Oslo.
Foto: Tord Litleskare

Inspirasjon, nye omgivelser og arbeidsro

Tobias Wam Grønborg har besøkt leilighetene i Berlin og Vence. I tillegg har han hatt skriveopphold på The Arctic Hideaway i Fleinvær utenfor Bodø.

— Det var sykt nice å ha nye omgivelser å jobbe i. Og så har man ofte ikke så mye mulighet til å reise, som frilansmusiker. Det er så fint at det er noen som har slike ordninger med arbeidsboliger. Inspirerende og veldig fint å kunne være der å jobbe.

I tillegg til å jobbe intensivt med musikken, hentet han også mye inspirasjon av å vandre rundt i byene.

— Bare inspirasjonen, nye omgivelser og også arbeidsro, at du er litt avkoblet fra hverdagen. Det gir mye bedre kunstnerisk kvalitet på alt man lager. Det gir et ordentlig dypt fokus. Det har vært veldig bra når jeg har vært i ferdigstillelsesfasen av et prosjekt hvor jeg har vært nødt til å fokusere litt ekstra. Få ting gjort. Det er ikke ofte man får mulighet til å stå opp og jobbe med et verk hele dagen.

Hvilket sted likte du best?

— Berlin! Åpenbart et veldig levende, spennende sted. Vence kaller seg jo en kunstnerby, men det er litt sånn Frogner, på en måte, som også er en veldig fin greie. Men det ble mer et «avkoblingssted». Berlin var veldig spennende.

Hvis du er der for å ferdigstille noe så kan du jo sette deg noen mål på forhånd, men det er minst like viktig å være åpen for input og inspirasjon.
Tobias Wam Grønborg

Wam Grønborg sier at han vil anbefale andre et slikt skriveopphold. Han synes også det burde vært flere slike tilbud for aktører i musikkbransjen.

— Jeg føler det er flere kunstnerboliger og residencies når det kommer til visuell kunst. Man hører ofte om subsidierte utleielokaler og atelierer, men det er veldig få sånne muligheter for musikk egentlig, noe jeg synes er veldig rart.

Basert på dine erfaringer, hva mener du det er viktig å tenke på i forkant av et slikt skriveopphold?

— Det kommer an på hvilken fase du er i, i det kreative prosjektet ditt. Hvis du er der for å ferdigstille noe så kan du jo sette deg noen mål på forhånd, men det er minst like viktig å være åpen for input og inspirasjon. Det å kunne også ha noen helt åpne dager og ikke presse seg selv til å prestere hele tiden. Det er minst like viktig å gå seg en tur i byen som å lage noe, egentlig.

Han forteller at da han var i Berlin jobbet han med ferdigstillelsen av et prosjekt, mens han i Vence var mer i starten av noe kreativt. Derfor var de to oppholdene litt ulike.

John Vegard Schow har bakgrunn som musiker og musikkprodusent med stor kjærlighet for å skape musikk, alene og sammen med andre. Han har også jobbet mye med musikk og lyd til film- og TV. Nå har han mest fokus på å skape musikk; alt i fra solopiano via jazztrio til verk for større besetninger. Foto: Øyvind Ganesh

John Vegard Schow har bakgrunn som musiker og musikkprodusent med stor kjærlighet for å skape musikk, alene og sammen med andre. Han har også jobbet mye med musikk og lyd til film- og TV. Nå har han mest fokus på å skape musikk; alt i fra solopiano via jazztrio til verk for større besetninger.
Foto: Øyvind Ganesh

Det viktigste er å skrive

Musiker og musikkprodusent John Vegard Schow har benyttet seg av alle de tre NOPA-leilighetene i London, Berlin og Vence. Han beskriver de som «flotte steder med forskjellig sjarm».

— Jeg er veldig takknemlig for disse oppholdene, som har betydd mye for meg. Pianostykket «FOG» ble for eksempel skrevet i Vence, forteller han.

Schow legger til at mye av fordelen med disse arbeidsboligene ligger i at du er borte.

— Det vil si at alle de vanlige distraksjonene ikke er der. Og man har én agenda: Stå opp og lage musikk. Det kan man hjemme óg, men ved å reise så kan det være lettere å fokusere. Og man kan få mye inspirasjon fra gallerier, arkitektur, en annen vibe, og så videre. Dette er god input til den kreative skriveprosessen.

Vil du anbefale andre låtskrivere et slikt skriveopphold?

— Det er fint å skape musikk. Om man reiser til utlandet eller på en hytte i skogen har ikke sååå mye å si for selve skrivingen. Andre steder og byer og land kan derimot gi inspirasjon og en annen dybde eller tema til skrivingen. Men det viktigste er å skrive. Og gjerne sammen med andre. Som noen sier: «Music happens when people meet».

Rammer kan være vel så fint hjemme, for med rammer så er det enklere å få ting ferdig og få gitt det ut.
John Vegard Schow

Han mener det er viktig å avgrense eller ha rammer rundt det man skal gjøre og skape. Da er det ofte enklere å skape noe innenfor dette.

— Denne høsten har jeg vært på et laaaangt skriveopphold i flere europeiske land. Da har jeg hatt to rammer: A) Skrive med de musikerne/komponistene jeg har hatt avtale med, og, B) Skrive på et større verk når jeg ikke har andre avtaler. På denne måten så vet man hva man skal (og må) gjøre. Rammer kan være vel så fint hjemme, for med rammer så er det enklere å få ting ferdig og få gitt det ut!

Er det andre tilbud du kunne ønsket deg, som ville hjulpet deg i den kreative prosessen rundt låtskriving?

— Det er enkle oppsett for skriving i de fleste leilighetene, med el-piano, gitar og så videre, noe som er bra. Jeg kunne likevel tenkt meg at det var en avtale med et studio eller to i nærheten, som var interessert i å jobbe med norske låtskrivere. Noen ganger er det fint å kunne ta en dag i studio, møte andre mennesker, produsenter og musikere samt å jobbe med noen som har en annen innfallsvinkel enn den norske. Jeg lærer sjelden så mye som når jeg jobber i studioer i andre land (Berlin, Birmingham, Køln osv.). Og det gir inspirasjon til å prøve ut disse tingene i studio hjemme i Norge etterpå.

— I forhold til et miljøaspekt, så er det utfordrende å skulle reise til London og Vence på en miljømessig måte, altså uten å fly. Berlin kan nås med tog om man legger godviljen til. Men jeg kunne tenkt meg at det ble investert i en leilighet i Stockholm, dit det er greit å reise med tog og der det er masse studioer og musikkbransje. Det tror jeg kunne vært veldig bra for norske opphavere, runder han av.

NOPA

NOPA er interesseorganisasjonen for opphavere til musikkverk. De har mer enn 1.500 medlemmer som skaper musikk på alle språk og i alle sjangre.

Besøk NOPA