Instagram for band:
Fem enkle SoMe-tips fra Ævestaden
Av Tord Litleskare
|Ævestaden fronter humor og hverdagsøyeblikk på Instagram - til tross for at musikken er mørk. Det har gitt resultater både i antall lyttere på strømmetjenestene og besøkende på konsertene.
— Vi ønsker ikke å bare vise frem et sånt glansbilde som er polert i forkant, og som kun dreier seg om sånne seriøse karrieremessige ting, promo-ditt og promo-datt.
Det sa bandmedlem Kenneth Lien i et større intervju med Musikkontoret om Ævestadens strategi for merkevarebygging i sosiale medier tidligere i år.
Fem SoMe-tips fra Ævestaden:
-
Rullér, for eksempel på ukesbasis, på hvem som har hovedansvaret for sosiale medier.
Dette trenger ikke å bety at denne personen skal lage alle innlegg og stories fra bunnen av, men at denne har ansvaret for å legge en plan over ukens aktivitet og se til at den følges opp.
-
Det å ha en jevn kommunikasjon innad i bandet er viktig på mange måter, men også for arbeidet med sosiale medier. Det er viktig at alle i bandet føler at de kan stå for innleggene som legges ut, derfor kan det være en god idé å lage en rutine på at innleggene må godkjennes av alle før de legges ut.
Husk at det også er viktig å oppmuntre og skryte av den som for eksempel har laget et bra innlegg.
-
Gjennom å poste innlegg på fast basis viser en at en er aktiv, og at følgerne kan forvente at det kommer mer.
-
Hverdagslige innlegg kan være vel så interessante for følgerne dine som et innlegg om neste singelslipp.
-
Vær leken! Forsøk ikke bare å underholde følgerne, men underhold deg selv samtidig.
Iøynefallende farger, collager og eiendommelige tekster som aldri leder til et poeng er eksempler på måter en kan skille seg ut på. Ta ikke SoMe på for stort alvor!
Relatert innhold
Hvordan få mest mulig ut av Instagram som kanal
Du har laget deg en Instagram-profil, og er klar for å ta nettet med storm. Men hvor begynner du egentlig?