Ale Carr på Folkelarm:
En felles visjon for nordisk folkemusikk
Av Tord Litleskare
|Den svenske folkemusikeren Ale Carr er kjent for sitt brennende engasjement for folkemusikk og utvikling av sjangeren, både i Norden og internasjonalt.
På årets Folkelarm skal han presentere sin visjon om hvordan folkemusikken kan gjøres mer bærekraftig for musikere og folkemusikkscenen generelt.
Hans visjon som går langt utover musikken i seg selv og inkluderer infrastrukturen som støtter den.
Carr mener at folkemusikk skal kunne være et levebrød, ikke bare for musikere, men også for de som jobber med produksjon, management og promotering.
— Det hele handler om å gjøre det lettere for de som ønsker å ha folkemusikk som levebrød, uavhengig av om man er musiker eller en del av infrastrukturen. Men kommersiell suksess gagner også amatørscenen ved at flere får mulighet til, og lyst til, å engasjere seg i tradisjonsmusikken, forklarer Carr.
Bærekraftig turnévirksomhet og økonomisk vekst
Carr har selv turnert intensivt i mange år og kjenner godt til utfordringene med å leve som folkemusiker. Tidligere spilte han mellom 120 og 140 konserter i året, men i dag spiller han omtrent 60 og tjener samtidig fire ganger mer per konsert. Denne endringen har ført til en mer bærekraftig tilværelse, som også tar hensyn til mental helse og familieliv.
Han mener dette var mulig fordi det internasjonalt finnes langt større økonomiske muligheter innen folkemusikken.
— Men det krever ordentlig publikumsutvikling og at infrastrukturen vet at vi finnes og at vi er gode – og det er her merkevaren «Nordic» kommer inn.
Nordisk samarbeid for internasjonal suksess
En av de største utfordringene Carr peker på, er hvordan folkemusikere fra de små nordiske landene ofte mangler et felles fotfeste på den internasjonale scenen.
Ved å samle musikkmiljøene i Norden under en felles merkevare som «Nordic Music», tror han at de nordiske landene kan stå sterkere sammen.
Han beskriver hvordan enkeltartister og grupper, når de turnerer alene, ofte markedsfører musikken sin som en lokal nisje – for eksempel «Music from Hallingdal» eller «Music from Kaustinen». Selv om dette skaper egne, mindre publikumsgrupper, mener Carr at et felles nordisk utgangspunkt kunne gitt større synlighet og rekkevidde, og gjort det enklere å bygge et bredere publikum internasjonalt.
— I den store verden er Norge en liten plass, på samme måte som de øvrige nordiske landene. Men sammen er vi sterke – 28 millioner mennesker og en stor del av Europa. Ved at ulike grupper samles under samme paraply og sier «Nordic Music», så hjelper man hverandre, og får en mye større sjanse til å skape en snøball-effekt som gagner alle fra hele Norden.
Carr ser også flere fordeler ved å lykkes utenfor Norden:
Økt suksess internasjonalt kan inspirere yngre artister, bygge opp en stolthet rundt tradisjonsmusikken og styrke infrastrukturen rundt folkemusikkscenen.
— Det stimulerer også veksten av infrastruktur. Det er vanlig at musikere skylder sin mangel på suksess på nettopp mangelen på infrastruktur («det finnes ingen gode managere/agenturer for min musikk»), men egentlig er infrastrukturen noe som vokser frem av seg selv når musikken demonstrerer sitt potensial for kommersiell suksess, sier Carr.
Med sitt engasjement og innsikt håper Carr å inspirere flere til å jobbe for et sterkere nordisk samarbeid på folkemusikkscenen. Slik kan Norden stå samlet, løfte folkemusikken til et internasjonalt publikum og sikre at tradisjonene blomstrer også i framtiden.
Foredraget hans finner sted 15. november klokken 14:20 på Klubbscenen under Folkelarm. Mer informasjon her.
Relatert innhold
— Samtlige artister sitter igjen med verdifulle nye kontakter nå
Hvordan markere seg som plateselskap på SXSW
Å delta på SXSW kan være en utrolig verdifull investering for et plateselskap, men det krever målrettet innsats og grundige forberedelser.
Turnere i Storbritannia etter Brexit
Etter Brexit og pandemien har det oppstått mye usikkerhet rundt reglene for turnering i Storbritannia.