Nytt prosjekt i Sørf:
Digital eiendom til kunstfeltet
Av Marte Gravem Isaksen
|Sørf har blitt tildelt midler fra Cultivas utlysning «Digital transformasjon» til å kjøpe digital eiendom og skape aktivitet der.
Sandbox er en digital verden, et kart der man kan kjøpe en tomt for å lage digitale opplevelser.
Metaverset Sandbox fungerer som et brukergenerert innholdsøkosystem, som lar alle slags skapere bli med og bygge verden sammen. Den bruker også flere «tokens» for å sikre en sirkulær økonomi mellom alle brukere som samhandler med plattformen: skapere, kuratorer, spillere og grunneiere.
Mer enn 200 kjente merker er allerede integrert i The Sandbox-området, inkludert Warner Music Group, Snoop Dogg, The Beatportgroup, Elvis Presley Enterprises, Nuclear Blast Records, Adidas, Binance, CyberKongz og Gucci Vault, og mange flere.
Liucija Fosseli er prosjektleder og har utviklet prosjektet for Musikkontoret Sørf.
Cultiva Digital år 3 // Digital transformasjon
Cultiva vil i 2023 tildele inntil 10 millioner kroner i støtte til prosjekter som bidrar til digitalisering av kulturfeltet. Vi søker prosjekt som tar i bruk digital teknologi for å skape, levere, formidle og oppleve nyskapende kunst, kultur og idrett.
Sandbox er et av mange nye økosystemer som kan bli en viktig inntektskilde for kunstnere og artister i fremtiden. Musikkontoret Sørf vil bli en del av felleskapet i Sandbox for å undersøke muligheter for lokale kreatører til å skape verdi, og være en del av den globale digitale verden.
— Vi skal tilby tilgang til eiendommen for alle medlemmer av Sørf, Agder Kunstsenter og musikkstudentene ved UiA til å teste og utforske muligheter i den nye formidlingsplattformen, sier prosjekter Liucija Fosseli.
Dette åpner et grunnlag for skapning av helt nye kunstneriske utrykk og formidlingsmåter. Vi synes derfor at det er viktig at fremtidens kunstnere kan manøvrere nye digitale flater og at vår region er i forkant av utviklingen.