KI og nye muligheter:
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
Av Petter Skipperø
|For en stadig mer teknologidrevet verden har kunstig intelligens (KI) begynt å spille en betydelig rolle innenfor musikkproduksjon. Mange musikere og produsenter er kanskje nysgjerrige på hvordan de kan bruke det?
Lars Løberg Monstad er en som er godt kjent med bruken av KI til musikkproduksjon. Han bruker det i sitt daglige arbeid og har opparbeidet seg mye kompetanse på området. Løberg Monstad viser hvordan KI kan være et effektivt verktøy for alt fra idéutvikling til ferdigstillelse av låter.
— Nå jobber vi med å digitalisere gammel arkivert musikk med kunstig intelligens, forteller Løberg Monstad.
Han er egentlig en musikkprodusent, men har også jobbet som musikkpedagog. De siste årene er det forskning som har tatt mye av tiden.
Det finnes mange ulike måter å benytte seg av KI på, og Løberg Monstad er en av de få som har testet de fleste av dem. Han har bred erfaring med KI og ble blant annet hyret inn for et prosjekt for Nasjonalmuseet, sammen med komponisten Peter Baden.
— Det som er greia er at de kontaktet oss, og hadde masse gammel klassisk musikk. De skulle gjerne ha hatt penger til å leie inn et helt orkester for å spille det inn på en scene, men det hadde de ikke råd til. Så da fikk vi spørsmål om vi kunne produsere det.
— Vi fikk masse gamle opptak og brukte KI til å konvertere det til MIDI-filer, også brukte vi KI til å hjelpe oss litt med arrangeringen. En ting er å konvertere det til MIDI, men vi trenger også samme tempo, velocity og sånne ting.
Faktaboks
En MIDI-fil er en type fil som inneholder informasjon om noter og instruksjoner, inkludert hvilke instrumenter som skal brukes og hvordan de skal brukes. Dette gjør det mulig å gjenskape musikk ved hjelp av elektroniske instrumenter eller programvare.
Teknologiens jungel
Det kan virke skremmende og utfordrende å begynne å bruke KI, både på grunn av de tekniske aspektene, men også den komplekse teknologiske jungelen av ulike alternativer.
Mange lurer på hvor de skal starte. Løberg Monstad lager stort sett sine egne KI-modeller som han bruker, men han påpeker at dette er veldig tidkrevende og komplisert. Men for de som ønsker å prøve, anbefaler han å starte med programmeringsspråket Python for å bygge og eksperimentere med egne KI-modeller.
— Det er stort sett det de fleste bruker, sier han.
Mange av oss har verken kunnskap eller interessen for å lage en egen KI-modell som kan hjelpe oss med musikkproduksjon. Derfor er vi avhengig av verktøy som allerede er tilgjengelige. Løberg Monstad har flere nyttige tips til hvordan man kan komme i gang med disse verktøyene.
Han anbefaler å starte med brukervennlige KI-verktøy, som kan bidra til å gjøre låtskrivingen, produseringen og mastering enklere og mer effektiv.
-
Logic Pro er et populært musikkproduksjonsprogram som mange er kjent med. Programmet har flere innebygde KI-verktøy, som blant annet lar deg konvertere gamle musikkopptak til MIDI-filer, noe som gjør det enklere å redigere og arrangere musikken digitalt. En annen mulighet er funksjonen «session players», et KI-basert band som følger dine instruksjoner og tilpasser seg dine behov. Dette bygger videre på tidligere funksjoner som «drummer».
— Drummer-funksjonen er superb. Den har vært bra lenge og er utrolig nyttig for å raskt få på plass et trommespor.
Nå har det også kommet KI-verktøy som heter «bass players» og «keyboard player». En annen funksjon er «stem splitter», som kan forbedre dårlige opptak. Hvis du har sunget inn en låt på mobilen på vei hjem fra byen, kan denne modellen hjelpe deg med å forbedre lydkvaliteten betydelig.
Dette er bare noen av KI-modellene som ligger inne på Logic Pro, som gir musikere en rekke verktøy for å forbedre produksjonen sin.
-
For de som mangler teknisk kunnskap eller ressurser til å utvikle egne KI-modeller, anbefaler Løberg Monstad å bruke Google Colab. Dette er en gratis plattform som lar deg kjøre Python-kode uten å måtte laste ned eller installere noe på din egen maskin. Med Google Colab kan du eksperimentere med KI-verktøy og modeller, noe som gjør det litt mer tilgjengelig, enn med Python.
— Dette er en flott ressurs for de som ønsker å eksperimentere med KI. Du trenger bare å laste opp MIDI-filene dine og kjøre koden på nett, noe som gjør det mye mer tilgjengelig.
Dette vil kanskje ikke gi like gode resultater som egne KI-modeller, som er trent opp på egne data, men det er mer enn bra nok, ifølge Løberg Monstad. Han påpeker at det kan være litt komplisert, men at Google Colab gir en god balanse mellom brukervennlighet og funksjonalitet.
-
— Demixing er at du har en låt, også ønsker du å ha melodien og vokal for seg selv. Demixing hjelper deg da å splitte instrumentene, forteller Løberg Monstad.
Her finnes det flere KI-modeller som kan hjelpe. Disse modellene kan isolere individuelle instrumenter fra en stereomiks, noe som er spesielt nyttig når man jobber med eldre opptak uten tilgang til de originale filene. Dette gjør det mulig å forbedre kvaliteten og tilpasse eldre materiale på en mer nøyaktig måte.
— Vi brukte KI for å isolere instrumenter fra gamle opptak, noe som har vært uvurderlig gjennom restaureringsprosjektet.
Audioshake og Free-music-demixer er eksempler på KI-modeller som gjør denne jobben. Kvaliteten kan variere, så det er lurt å prøve gratisversjonene først for å se om de oppfyller dine behov.
-
— WavTool kan gi forslag til neste akkord eller melodi, noe som kan hjelpe når vi står fast kreativt, sier han.
WavTool fungerer som en slags assistent eller en medskaper. Den analyserer de eksisterende akkordene og melodiene du har skrevet, og gir deretter forslag til hva du kan legge til videre. Dette kan være spesielt nyttig for musikere som står fast kreativt og trenger inspirasjon eller ideer til hvordan de kan utvikle musikken sin videre.
— Denne har jeg faktisk litt troen på, fordi den er litt mer som en samtalepartner. Da jobber man sammen, og det synes jeg er gull. Problemet er at jeg har vist fram dette i noen workshops jeg har hatt og noen har sagt at det høres litt dritt ut, men det kan absolutt hjelpe med ideer og inspirasjon til noe du kan gjøre selv, sier han.
-
— Som artist skal du skrive låta, spille instrumenter, produsere den, mastre den og være din egen agent når låta er ute, forteller Løberg Monstad.
Når det gjelder KI-modeller som kan hjelpe deg med mastering, er mulighetene mange. Løberg Monstad advarer imidlertid om at vi bør være forsiktige med hvor mye vi bruker KI. Han mener at for mye bruk kan føre til at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste.
— Det vil alltid være noen bjørnetjenester, at KI hjelper deg gjennom alle de prosessene, gjør at du kanskje ikke lærer deg hvordan du gjør det selv ordentlig. Men vi må bare la musikerne få lov til å gå i den fellen, for det er slik vi lærer.
Løberg Monstad nevner Logic Pro som en mulighet her. Programmet har en egen «mastering assistant» som kan være nyttig. Ifølge musikkprodusenten fungerer denne assistenten så som så, men det er likevel verdifullt å få råd om hvordan låten høres ut. Du kan bruke disse rådene som et utgangspunkt for å gjøre ytterligere forbedringer på musikken din.
Emastered og Landr er to kjente KI-modeller som kan hjelpe deg med mastering.
-
Løberg Monstad har noen tips til hva du bør gjøre når det kommer til låtskriving. Han ber deg imidlertid holde deg unna ChatGPT, som rett og slett ikke er laget for å skrive låter. Selv om det kan være fristende å bruke en slik KI for å genere tekster, mener han det er bedre å bruke verktøy som er laget for å skrive låter.
— Som regel vil du få et barnslig svar. Den er laget for å hjelpe deg med en jobb, men ikke til å være noe særlig kreativ. Det finnes mange andre typer som kan hjelpe deg, som har litt mer personlighet.
— Lyricsstudio.net er mye bedre. Og det er laget, akkurat på samme måten som GPT, men den er trent opp for at den skal skrive låter.
Dette verktøyet er spesiallaget for å generere sangtekster og tekstene blir mye mer kreative, enn med for eksempel ChatGPT.
-
En helt ny KI-modell, Nexro, er veldig spennende, ifølge Løberg Monstad. Nexro kan analysere sosiale medier og data fra streaming for å gi innsikt i hva som fungerer bra og hva som ikke gjør det. Dette inkluderer anbefalinger for når og hvordan du bør slippe musikk for å maksimere rekkevidde og engasjement blant ditt publikum.
— Det kan hjelpe oss med å forstå trender, noe som gir oss en stor fordel når det gjelder markedsføring, forteller Løberg Monstad.
Modellen kan gå såpass dypt, at den kan fortelle deg hvilken type låt du bør slippe neste gang, og hva slags innhold du bør publisere på sosiale medier for å nå flest mulig.
— Dette er en av de modellene jeg sikkert også kommer til å bruke, sier han.
— Foreløpig er det kun «early-access», som betyr at alle ikke får tilgang til det ennå.
Kunstig intelligens som verktøy
Løberg Monstad understreker viktigheten av å ikke overdrive bruken av KI, og at det kun bør brukes som et verktøy. Han nevner hypen rundt modellene Udio og Suno, som lager musikken for deg, men mener dette bare er en kortvarig trend.
Han tror det vil komme en motreaksjon hvor folk igjen vil høre musikk spilt av mennesker med instrumenter.
— KI er her for å hjelpe oss med de tekniske aspektene, slik at vi kan fokusere på den kreative delen av musikkproduksjon, sier han.
— Det skal ikke være en erstatning for din kreativitet. KI kan ta av seg de tekniske og tidkrevende oppgavene, slik at du kan fokusere på å skape musikk.
KI åpner opp nye muligheter for musikere og produsenter ved å tilby mange spennende verktøy, som både kan forbedre og effektivisere produksjonen av musikk. Ved å eksperimentere med og integrere disse verktøyene, kan du oppdage nye måter å uttrykke din kreativitet på.
Utforsk de ulike verktøyene som er tilgjengelige, og finn ut hvordan KI kan bli en del av din måte å lage musikk på.
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter, avslutter han.