MØST lanserer Musikkontoret og får ny identitet:
— Dette har vi gledet oss til i tre år!
Av Leif Haaland
|En av hovedutfordringene til alle som leter seg frem i musikkbransjen er jungelen av informasjon man må pløye seg gjennom for å finne det man leter etter. Sammen med de andre musikkontorene i Norge: Tempo, Sørf, Star, Brak, Nord og Øks har vi laget en felles digital ressursbank for hele musikkbransjen, et sted du finner alt på ett sted.
Trond Moe-Larsen kommer i lette (nesten dansende) skritt inn på MØST-kontoret i Storgata. Han finner frem en pose med oppsparte girlandere fra årsmøte i 2013 og begynner å henge opp spiralrullene rundt omkring på kontoret. Etter tre-fire år med research, utvikling, innholdsproduksjon, tjenestedesign, problemløsning og utallige møter, er endelig Musikkontoret.no lansert.
— Gratulerer da! Trond gliser og fisker frem Cavaen som har stått tålmodig på toppen av en bokhylle i påvente av en gyllen anledning.
Wanda Luedy ser opp og smiler, før hun igjen dukker ned tastaturet og løser preserende oppgaver for deltakere i Katapult, programmet for musikktalenter på østlandet, eller en av artistene hun jobber med (f.eks. Sassy009). Thea Paulsrud er inne i en hektisk periode med utgivelse for bandet sitt Soft City og er fornøyd med størrelsen på sin nye Musikkontoret-genser og skjønt enig med Leif om at bra merch er digg.
Leif har akkurat fått inn siste korrektur på et intervju med Oda Svendsby fra Propeller Recordings om hvordan de jobber med utgivelser og irriterer seg over plutselig treigt internett når han samtidig prøver å gjøre klar SoMe-delinger i Canva.
— Er det full feiring i dag da? Blir det noe kake, eller?
Marius Lie fra EDDA Music som er Musikkontorenes sekretariat i MIR (Musikkindustriens Næringsråd) stikker et hode full av krøller inn på kontoret og spør med håp i blikket. Den ikke-eksisterende kaken legger ikke en demper på gleden over endelig å lansere Musikkontoret.
— Å lansere et prosjekt vi har jobbet med så lenge er ekstra gøy. Når vi i tillegg får ny felles visuell identitet med musikkontorene og nye nettsider, da er det julaften her.
Trond virker oppriktig glad. Både han og Leif har verket etter å oppgradere MØST sine nettsider for at alle som trenger hjelp i musikkbransje-jungelen lettere kan finne frem. I tillegg var det bra tid å kle opp Musikkontorene i ny felles drakt (med regionale farger!).
— Vår forrige visuelle identitet med de orange boksene, skapt av designlegenden Rune Mortensen, er skikkelig kvalitet. Den har gjort MØST synlig siden 2015. Men MØST er blitt litt eldre, vi samler ressursene med de seks andre kontorene i Norge, og jeg er skikkelig happy med den nye identiteten vår!
Trond Moe-Larsen har styrt den lille MØST-skuten med stødig hånd siden 2014 med en del flinke hjelpere inn dørene, (blant andre fantastiske Ingrid Ytre-Arne) før Leif Haaland ble hanket inn som kommunikasjonsrådgiver januar 2019.
– Det er skikkelig gøy å være med på utviklingen av Musikkontoret. Dette er en milepæl. Nå vil vi at alle artister, låtskrivere, musikere, labels, agenter, arrangører og alle andre musikkaktører i regionen skal bli kjent med Musikkontoret, og vite at de har en backing for sine musikkprosjekter.
Leif gliser. Brus og sprudlevann deles ut. Monica Johansen fra Norsk Viseforum dras inn på kontoret som ad-hoc mobil-fotograf. Stemningen er høy. Om bare én time drar Leif og prosjektleder Tord Litleskare til Drammen for å feire lanseringen med vårt søsterkontor ØKS på stilige Rekord Bar. Gunnar og Marit leverer alltid. Tord og Leif havner på stille kupé. Dette gir dem en liten time til å la det synke inn i stillhet. Musikkontoret er på vei inn i en ny og spennende fase.