Ronny Svendsens råd til ferske låtskrivere:
— Dette er et maraton og IKKE en sprint
Av Tord Litleskare
|Dsign Music skriver og produserer 120-140 låter i året. Det har resultert i massiv suksess og hele 58 nummer én-plasseringer på diverse Billboard-lister.
Vi møtte Ronny Svendsen i selskapets lokaler i Musikkbyen Trondheim for å lære mer om hvordan Dsign Music jobber.
Svendsen er vokst opp på Frøya, rett utenfor Trondheimsfjorden, og begynte å spille gitar og bass da han var 10 år gammel. Han har spilt og skrevet låter i flere band i Trondheim, blant annet Blueprint, i tillegg til å jobbe frilans med en rekke band innen alt fra pop og rock til funk-fusion.
I tillegg var han etter eget utsagn en «relativt habil fotballspiller» og har ved siden av musikken utdannet seg innen markedsføring og IT og jobbet som prosjektleder i Siemens.
For 17 år siden startet han Dsign Music sammen med Anne Judith Wik, Robin Jenssen og Nermin Harambasic. På det tidspunktet hadde de skrevet låter sammen i ett års tid.
Satset alle pengene
Svendsen forteller om hvordan de i 2006 og 2007 hadde hatt en grei periode hvor de jobbet med blant andre Jorun Stiansen, Venke Knutson, Maria Arredondo og Wisnu Witono Adhi.
Likevel forsto de tidlig at dette ikke kom til å kunne lønne fire personer i 100%-stillinger.
— Vi lot være å ta ut penger til lønninger og satset heller alle pengene på at Robin skulle reise rundt i Europa for å se om vi kunne lande en publishing-avtale. Vi antok at dette kunne være avgjørende for å få tilgang på internasjonale prosjekter og artister. Vi endte opp med å signere for Universal Publishing. Derfra var veien til K-pop ganske så kort. Vi hadde vår første nummer én i Asia i 2009.
Siden har det blitt mange flere på Dsign-gjengen. Så langt har de nådd hele 58 nummer én-plasseringer på diverse Billboard-lister i USA, i tillegg til suksessen i Asia.
Et «numbers game»
Når vi møter Ronny Svendsen snakker han om hvor mange låter de må produsere for å nå et visst antall topp 10-plasseringer og nummer én-plasseringer.
Kan du utdype litt om hvordan dere jobber med pitching, og litt konkret hvor mange låter dere må produsere i løpet av et år for å skape den mengden hits dere gjør?
— Det hele er vel et «numbers game». Vi som team skriver og produserer omlag 120-140 låter i året og har en stående intern avtale om å minimum levere to ferdigproduserte og nyskrevne låter i uka. Diverse låtskrivercamper gjennom året er med å dra opp dette tallet da det blir skrevet én låt hver dag når vi er ute i verden og jobber.
Han legger til:
— Vi vet ut fra erfaring at av disse låtene har vi i snitt 10-30 «cuts», det vil si låter plassert og utgitt hos en major label. Vi har i realiteten en noe høyere cut-rate da en del låter også blir utgitt på mindre labels.
Svendsen forteller at det meste av pitchingen blir gjort av musikkforslaget EKKO Music Rights. Men i noen tilfeller kan Dsign-gjengen også pitche direkte til de som jobber med A&R i de forskjellige plateselskapene de samarbeider med.
— Vi som team skriver og produserer omlag 120-140 låter i året og har en stående intern avtale om å minimum levere to ferdigproduserte og nyskrevne låter i uka. —Ronny Svendsen
Dsign har jobbet mye i det sør-koreanske markedet. Vi lurer på om det er noe som har vært spesielt utfordrende med å skrive låter som skal treffe i en såpass annerledes kultur?
— I starten var det mye nytt å ta inn over seg, men ha i mente at vi skriver bare på engelsk. Til og med når vi jobber med koreanske låtskrivere så blir låten alltid gjort på engelsk. Det er jo ganske åpenbare forskjeller mellom engelsk og koreansk. Hvis man vet hvordan språket er bygd opp er det åpenbart at man må bruke flere stavelser enn det vi er vant med. Ser vi på arrangement og struktur på låtene så trengs det flere parter for at alle i «boybands» og «girlbands» skal ha en mulighet til skinne. Dette er vel noe av det som har karakterisert K-popsjangeren i mange år nå.
Han påpeker imidlertid at når vi snakker om soloartister og ikke grupper innen K-pop, kan tilnærmingen til låtskrivingen være mer vestlig.
Ricky Martin og Taemin
På spørsmål om hvilken av låtene han har vært med på å skrive som frembringer mest stolthet i dag, svarer Svendsen følgende:
— Rent kommersielt så er vel «Vente pa ca» med Ricky Martin en høydare. Vi ble dobbelt Grammy-nominert med den (vi tapte selvsagt mot «Despacito»). Vi vant derimot flere priser, blant annet Sesac Awards for beste radiolåt i 2016. Rent musikalsk er jeg stolt av «Want» med Taemin. Det er en låt som utfordret mitt syn på hva en K-poplåt kan være og er kanskje den produksjonen som jeg er mest fornøyd med.
Hva er ditt viktigste råd til unge låtskrivere/produsenter som ønsker å få musikken sin ut i verden?
— Det jeg alltid sier til ferske låtskrivere og produsenter er at dette er et maraton og IKKE en sprint. Delta på låtskrivercamps for å knytte kontakter og få et nettverk av låtskrivere som du kan jobbe med når det ikke er camps. Det er jo tross alt hverdagen som er viktigst å få til å fungere. Men kanskje det aller viktigste er å ha det gøy. Musikk skal jo være det, ikke sant?
Ronny Svendsen er en av mentorene i Gramart og Platearbeiderforeningens mentorordning for musikkprodusenter. Les mer om ordningen, som har søknadsfrist 1. september, her.
Ronny Svendsen startet Dsign Music sammen med Anne Judith Wik, Robin Jenssen og Nermin Harambasic i 2005.
Foto: Presse