Kjetil Mørland om «A Monster Like Me»:
— Det var viktig for oss begge at musikken og låten kom i fokus
Av Kjetil Mørland
|Da jeg vant Melodi Grand Prix for første gang 2015 hadde jeg ikke skrevet låten med MGP i tankene.
Som låtskriver hadde jeg mye låter liggende og det var min kone Nicola som oppfordret meg til å sende låten inn til konkurransen.
Den ble lastet opp sammen med tusen andre låter på NRKs nettsider og jeg fikk deretter en telefon fra daværende musikkansvarlig Vivi Stenberg som virkelig hadde troen på låten og meg som artist. Men som mange andre artister på den tiden var jeg litt skeptisk til om MGP var rette veien å gå, så jeg huket av at jeg ville at noen andre skulle fremføre låten.
Jeg må innrømme det tok litt overtalelse til over en kaffekopp på Sagene før jeg bestemte meg for å gripe sjansen og være med som artist.
Trengte noe ekstra
På den innsendte demoen var det kun min stemme, men jeg følte at låten og opptredenen kunne bli enda sterkere som duett. Det gikk derfor noen uker til å finne rett jente som kunne komplimentere låten og gi den noe ekstra. Etter å ha gått gjennom en del The Voice-auditions på YouTube fant jeg Debrah Scarlett som jeg følte hadde et uttrykk som passet låten veldig godt.
Det var viktig for oss begge at musikken og låten kom i fokus, derfor ble det jobbet frem et minimalistisk sceneuttrykk der ingenting annet kom i veien for budskapet og fremføringen.
Artist, låtskriver eller produsent?
På Instagram-profilen min står det nå «Songwriter/Producer/Artist». Gjennom årene har denne rekkefølgen forandret seg litt.
Jeg startet først som artist med bandet mitt Absent Elk. Vi ble signert av Sony/RCA i London og var i vår tid med band som The Script, Keane og Girls Aloud på turné, der vi blant annet fikk spille på Londons O2 Arena. Det var en spennende tid der vi egentlig ikke visste helt hva vi hadde før det var over. Når man får platekontrakt med et stort selskap som Sony, er det lett å tenke at jobben på en måte er gjort. Man drømmer om å få platekontrakt hele livet og når det skjer spretter man champagnen og tenker at man har klart det. Realiteten er at det er når man blir signert at jobben virkelig begynner. I ettertid er det lett å se at jeg burde skrevet låter non-stop og ikke stolt på at Sony ville promotere bandet.
Vi mistet kontrakten da vår A&R i Sony, Craig Logan flyttet til Los Angeles for å starte sitt management der. Jeg lœrte mye den tiden, og det er nyttig å ha med seg i det jeg gjør i dag - å ha hatt litt innblikk i hverdagen til artistene.
Nå jobber jeg primœrt som låtskriver og skriver hver dag, om jeg ikke produserer opp låtene jeg har skrevet. Den kreative, skapende prosessen er noe jeg alltid har trivdes best med, og det er utrolig spennende å hjelpe til med å realisere andre artisters visjon.
Fra penn til MGP-scenen
Selve skriveprosessen til MGP kan vœre ulik hver gang. Noen ganger skriver og produserer jeg låten alene, og deretter finner en artist jeg føler kan passe låten. Andre ganger tar kanskje artisten kontakt og jeg skriver låten sammen med dem, og eventuelt andre medlåtskrivere.
Det gjøres mye jobb på forhånd før man i det hele tatt vet om man kommer med i konkurransen. Hvert år sendes det inn over tusen låter, i finalen er det kun plass til ti, så man har ingen garanti uansett hvor god låten er. Melodi Grand Prix er et familieshow som skal appellere til alle demografier. Det er derfor viktig for NRK å velge ut låter som representerer et mangfold. En annen stor faktor i hele prosessen er det visuelle aspektet. Melodi Grand Prix er et TV-show og låtene som velges bør kunne fungere visuelt. Dette er noe man vanligvis ikke tenker mye på som låtskriver, men i MGP-sammenheng er dette også viktig. Låtene bør vœre dynamiske eller ha et budskap og historie som bør kunne visualiseres.
Etter at man har fått beskjed fra NRK om at låten din er valgt til å delta i konkurransen, begynner jobben med å først ferdigstille produksjonen og deretter utvikle sceneuttrykket. NRK har et meget dyktig team som jobber med MGP, så artistene er i trygge hender.
Da jeg flyttet til London var det for å studere grafisk design, så dette er noe jeg også har lidenskap for, og synest er en veldig unik og spennende del av å vœre med i Melodi Grand Prix.
— Melodi Grand Prix er et TV-show og låtene som velges bør kunne fungere visuelt. Dette er noe man vanligvis ikke tenker mye på som låtskriver, men i MGP-sammenheng er dette også viktig. Låtene bør vœre dynamiske eller ha et budskap og historie som bør kunne visualiseres. —Kjetil Mørland
Når jeg er med på å utvikle sceneshowet må det visuelle bygge opp om hva låten handler om og hva artisten skal formidle. Alt fra lys og kameragang, til koreografi og scene-effekter bør hjelpe til med å formidle låtens budskap og samtidig ikke ta oppmerksomheten bort fra musikken.
For meg handler alt om låten. Etter å ha hatt en god del låter med i konkurransen får man litt innblikk i hva som fungerer på scenen. Som nevnt er MGP et TV-show, så om man bevisst skriver til konkurransen kan det være smart å ha dette i bakhodet.
Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, og ikke en fasit til hva som vil vinne MGP, men jeg kan nevne noen ting som har fungert bra for min egen del.
-
Låten bør ha en tydelig utvikling i dynamikk. Skal man holde oppmerksomheten til seerne i tre minutter bør det hele tiden være en utvikling både musikalsk og visuelt. Tekstmessig er det bra å være relativt direkte, men samtidig beholde en viss mystikk som kan være med på å holde nummeret spennende.
Tenk på at de fleste som ser og hører dette, vil bare høre den én gang før de gjør seg opp en mening om de vil stemme på låten.
-
Vokalprestasjonen og artistens formidling er selvfølgelig også ekstremt viktig. Når jeg skriver låter bruker jeg mye tid når jeg tar opp og setter sammen den endelige vokalen til opptaket.
Det er da lettere for artisten å øve på å fremføre låten med samme intensitet, diksjon og dynamikk som vokalen som er produsert.
-
Det musikalske arrangementet og lydbildet til låtene jeg har hatt med er ofte relativt organisk. Dette har litt med troverdighet å gjøre. Jeg liker tekster og låter som har rot i noe personlig og ekte. Ofte, men ikke nødvendigvis alltid, kan det da passe med en komplimenterende organisk produksjon.
Det er ofte også mye som skjer med effekter, lysshow og energi i MGP, og en mer organisk retning har derfor hatt en tendens til å skille seg litt ut i mangfoldet.
-
Visuelt sett starter begge mine vinnerlåter intimt med et smalt kamerabilde, minimalistisk belysning og nærme artisten for å fange oppmerksomheten umiddelbart og trekke seeren rett inn i historien.
Dette gir videre rom for å åpne opp til større kameravinkel som vil avsløre mer av eventuelle sceneeffekter og belysning utover i låten, for så å ende opp i et visuelt klimaks i siste refreng.
Kjetil Mørland jobber som låtskriver og produsent i England. Mørland jobber selvstendig og som del av et lite låtskriver-team hos Metrophonic Music, som har jobbet mye med Cher, Enrique Iglesias, James Bay og James Morrison, for å nevne noen. Han har skrevet seks av låtene til sistnevntes kommende album.
Foto: Nicola Mørland
Ut i Europa
I 2022 fikk jeg også med to låter i Estland og Romanias nasjonale finaler. Jeg var så heldig å få vœre med å utvikle nummeret til Janek («House of Glass») i Estland. Jeg tok turen over for å se hvordan ting fungerte der og ble overrasket over hvor likt det var på Melodi Grand Prix. Det var like stort, og kvaliteten på låtene var bra. Jeg snakket med folk i produksjonen som sa de bruker norske MGP som inspirasjon på mange punkter, noe som var interessant å høre.
Begge disse låtene ble skrevet over Zoom. Etter pandemien er folk blitt mer vant til å skrive over nett. Det er selvfølgelig alltid best å vœre i samme rom som artisten, og det kan være ekstra utfordrende med «latency» (forsinkelser i lyden, red.anm) og dårlig lyd. Men man finner som regel en løsning ved å sende hverandre lydopptak fra telefonen eller liknende. I disse dager brukes et software fra Audiomovers som gjør det mulig å ta opp vokal over nett i høy kvalitet om artisten selv har et mikrofonoppsett hjemme. Det er essensielt å «være til stede» om det så er virtuelt, når vokalen til låten tas opp. Vokalproduksjon er en stor og viktig del av produksjonen som kan være tidkrevende. Spesielt hvis artisten ikke har engelsk som morsmål er diksjon og uttale viktig å bruke tid på.
Utvelgelse av låter er ulik fra land til land. Noen har lik mal som i Norge med nasjonal finale og folkeavstemning, andre har intern jury-utvelgelse av både artist og låt. Mange land har nettsider der man som låtskriver kan sende inn låter til vurdering, men enkelte har regler som vi har i MGP, med at en av låtskriverne må ha landets nasjonalitet.
Her er noen tips til de som ønsker å delta i MGP:
-
Er du artist, bør første steg være å ta kontakt med flinke låtskrivere og produsenter. Ikke vœr redd for å sende en e-post eller melding på sosiale medier. I de aller fleste tilfellene synes folk det er spennende med nye prosjekter og ambisiøse nye artister.
Låten bør høres ut som den mer eller mindre er klar til å gis ut før den sendes inn til vurdering, og den må fange oppmerksomheten fra start. Få i bransjen vil høre lengre enn første refreng.
-
Om din låt blir valgt til å vœre med i MGP er det først og fremst viktig å vœre deg selv og tro til ditt eget uttrykk.
Om du er usikker på retning, hjelper NRK med å finne et uttrykk som vil stille deg i best mulig lys.
-
Om du er produsent eller låtskriver er det flere veier å gå. Hvert år arrangeres mange låtskrivercamper med MGP som hovedmål. I år var det hele ti camper. Låtskrivere, produsenter og artister fra hele landet møtes over tre eller fire dager for å skrive til MGP. Selv om man ikke nødvendigvis skulle få en låt gjennom, er dette en super måte å møte potensielle fremtidige samarbeidspartnere og bli kjent med nye artister.
En annen måte å gå frem som låtskriver eller produsent er å selv ta kontakt med artister som du føler kunne gjort det bra i MGP.
Mye utvikling
Det er mange som er skeptiske til MGP og Eurovision. Jeg var selv en av dem da jeg sendte inn «A Monster Like Me». Men konkurransen og musikken har utviklet seg mye de siste årene, og man ser at flere og flere, også etablerte artister velger å være med. Man vil alltid ha enkelte «gimmick»-numre i Eurovision, men generelt sett reflekterer låtene som nå er med, mer og mer hva man ser på hitlistene verden over.
De siste årene har flere Eurovision-låter også vært å finne på hitlister og radio i ulike land, også her i Storbritannia, så MGP er en god mulighet både som låtskriver og artist.
— Man vil alltid ha enkelte «gimmick»-numre i Eurovision, men generelt sett reflekterer låtene som nå er med, mer og mer hva man ser på hitlistene verden over. —Kjetil Mørland
I disse dager holder jeg på med James Morrisons nye album. James er en artist jeg hørte mye på etter at han slo gjennom med blant annet «Broken Strings» (sammen med Nelly Furtado), så det er utrolig artig å få være en del av. Vi er ferdige med å skrive låtene og holder nå på å ferdigstille produksjonen. Mye av produksjonsjobben ble allerede gjort i dagene vi skrev, så nå handler det mest om å legge til litt gitarer, diverse tangenter og litt ekte bass og perkusjon her og der, før det sendes til miks. James er etter min mening en av vår generasjons beste soulvokalister, og så nœrme en «one take wonder» man kommer, så all vokal ble gjort i skriveprosessen.
Ellers går dagene til skriving på diverse prosjekter. Jeg er for det meste oppe i London hos Metrophonic Music som tar inn diverse artister og co-writers jeg jobber med. Men jeg jobber også i mitt private studio som jeg har bygget i hagen. Her blir det en del Zoom-sessions, skriving til pitch og ferdigstilling av produksjoner.
Jeg er familiefar til to gutter nå, så da er det fint å kunne jobbe hjemmefra innimellom og kose seg med familien mellom slagene.
Kjetil Mørland var med på å utvikle fremføringen av låta «House of Glass» som Janek fra Estland deltok med i 2022.
Video: YouTube