Spilte inn musikk til ny «Ringenes herre»-serie:
— Det er tilfeldig, men samtidig er det ikke alle som kunne gjort det her
Av Tord Litleskare
|Hvordan ser veien fra folkemusikkutdanning på Rauland og Ole Bull Akademiet til å spille inn musikk til tidenes dyreste serie ut? Vi har tatt en prat med Olav L. Mjelva.
Mjelva plukket opp felen allerede som seks-åring. Siden 2010 har han jobbet 100 % frilans og turnert mye.
Han er medgrunnlegger av kvintetten SVER og trioen The Nordic Fiddlers Bloc og jobber sammen med den svenske nøkkelharpespilleren Erik Rydvall i duoen Rydvall/Mjelva. I høst slapp de to, i samarbeid med den engelske fiolinisten Max Baillie, sitt første album under navnet Lodestar Trio.
Likevel er det nok Mjelvas musikalske bidrag i Marvels «Loki»-serie og Amazon Primes påkostede «The Lord of the Rings: The Rings of Power» som har gitt ham mest oppmerksomhet den siste tiden.
Mye tilfeldigheter
Når det kommer til musikken til sistnevnte serie, er det mange tilfeldigheter som har spilt inn, ifølge Mjelva.
Bear McCreary, som har skrevet musikken til serien, er blant de største komponistene i Hollywood. Han er interessert i masse ulike lydbilder og spiller litt dreielire selv. I utgangspunktet var det Rydvall som fikk spørsmål om å være med i et helt annet prosjekt, som han ville ha med Mjelva på også.
Til slutt endte de to opp i serien med hardingfele og nøkkelharpe.
— Lydbildet vi har sammen er ganske i tiden, med «Vikings», «Loki» og «The Lord of the Rings: The Rings of Power». Det er mange som bruker litt lignende lydbilde for tiden. Med eldre folkeinstrumenter, forteller Mjelva.
Må kunne noter
Selv om han beskriver oppdraget som «noe man bare kan drømme om», og snakker om tilfeldigheter, er det flere elementer som må på plass:
— Det er tilfeldig, men samtidig er det ikke alle som kunne gjort det her. For det første må man jo kunne spille litt - og jeg er en av veldig få turnerende hardingfelemusikere. Man må også kunne noter. Mange kan spille, men de kan ikke noter. Og for det tredje; i en slik situasjon må man kunne spille inn og lage skikkelig kvalitetsopptak selv, man må i hvert fall ha god kunnskap om innspilling. Den kombinasjonen har jeg vært heldig med.
Mjelva synes det er utfordrende å skulle gi konkrete råd til unge komponister eller musikere som ønsker denne type oppdrag eller synkroniseringer, men deler tre tips avslutningsvis.
Tre tips fra Olav Luksengård Mjelva:
-
Både med «Loki» og «The Lord of the Rings: The Rings of Power» var musikken ferdigskrevet. Skal man levere denne type musikk på bestilling må man derfor kunne lese noter og levere det lydbildet som er ønsket.
Da handler det om å forstå både serien og den verdenen man skal inn i.
Jeg kan også nevne at prosessen på de to seriene var ganske ulike: På «Loki» sendte komponisten stort sett noen enkle lydspor/bakgrunnsspor med midi-piano som skisserte en melodi eller idé. Så var det opp til meg å tolke og forsøke å lage noe som passer på instrumentet ut i fra det. Lydbildet jeg fikk høre var altså nokså ulikt det ferdige resultatet.
På «The Lord of the Rings: The Rings of Power» var det mer gjennomført med tydelige partier, haugevis med noter, men også mange henvisninger til impropartier med beskrivelse av stemning og intensitet.
Der hadde jeg også med en produsent fra Bears team på øret hele tiden. Vi hadde ca. én dag i måneden der vi spilte inn musikk til en og en episode.
Begge deler funker fint, så lenge man er litt fleksibel.
-
Jeg har skrevet en del musikk ellers, og det er mange måter å komme inn i - eller forsøke å komme inn i - denne verdenen på.
Det finnes for eksempel mange sider hvor man kan søke på forespørsler på musikk hver dag. Taxi.com er den største musikklisensieringssiden, det er masse filmselskaper der inne.
I fjor kom det for eksempel inn en bestilling på «scandifolk» gjennom Taxi.com og det er jo ganske unikt. Det var en veldig tydelig beskrevet bestilling (soft, få instrumenter og enkelt lydbilde). Da sendte jeg inn låter og begge ble plukket opp av Taxi.com og sendt videre til musikkbibliotekene, så nå er de i en katalog en eller annen plass.
Dersom de blir brukt så får jeg prosenter av det.
-
Stå på. Det tar lang tid å bygge opp nettverk og kontakter. Av og til kan du treffe tidlig, men det er bare å holde på en god stund med musikken.
Jeg fikk ikke «Ringenes herre»-jobben rett etter at jeg var ferdig på Ole Bull Akademiet - og på det tidspunktet kunne jeg nok heller ikke klart å gjøre en slik jobb.