Aggie Peterson:
— Det er mange tilfeldigheter som gjør at en synkronisering av en filmscene og musikk bare «klaffer»
Av Tord Litleskare
|Hvordan jobber et synk-byrå? Hva må du ha på plass når synk-tilbudene plutselig renner inn? Vi tok en prat med Aggie Peterson.
Fra hjembyen Tromsø har Peterson nemlig startet byrået High North Music. Hun har selv samlet det hun beskriver som en nisjekatalog innen elektronisk musikk og kryssende sjangre som synth, pop og indie.
I tillegg til en del samisk musikk.
— Først og fremst fokuserer jeg på stemninger. Så stikkord som drømmende, svevende, dystopisk, melankolsk…. Eller bilder som stort åpent landskap, natur, episk, arktisk… Eller bare rett og slett at musikken har noe ved seg som jeg kicker på, forteller Peterson.
Blant artistene i stallen finner vi Niilas, Kohib, Mental Overdrive, Soljú, Julie Alapnes og Lisa Skoglund. Og all musikken er selvsagt klarert for synkronisering.
Kunnskap og forståelse
Når det kommer til å pitche låter opp mot ulike music supervisors i film- og serieverdenen, mener Peterson at mye handler om å ha et godt nettverk og følge med på det som skjer.
For hennes del kommer også DJ-erfaringen til sin rett, med opparbeidet musikk-kunnskap. Hun påpeker også viktigheten av å ha en følelse for film-språk og hva som kan fungere i forskjellige scener.
— Jeg elsker å komme med forslag til konkrete filmscener, utbryter hun.
— Alt profesjonaliseres
Tenker du at det realistisk for artister å gjøre mye selv når det kommer til synkronisering, eller bør en tilknytte seg et byrå?
— Jeg tenker at det kan man få til, om man har et godt nettverk innen film, men det er nok litt flaks og tilfeldigheter om man får til klaff på den måten. Om man vil lykkes i utlandet, var i alle fall mantraet til alle music supervisorene som besøkte by:Larm i år: «Tilknytt deg et byrå. Vi har ikke tid å høre på alt mulig som pitches og vi vil være sikre på at alle rettigheter er klarert», sier hun.
— Det blir nok mer og mer sånn her også. Alt profesjonaliseres, produksjonstempoet er høyere og man må være helt sikker på at musikken man finner faktisk kan brukes, og er innenfor budsjett.
Minst et album
På spørsmål om når i karrieren det er riktig å knytte seg til en synkroniseringsagent, svarer Peterson at man bør ha litt katalog å jobbe med.
— Har du skikkelig fet musikk, så får du nok en avtale. Musikken må ikke nødvendigvis være utgitt, men den må være ferdig innspilt og mastret. Et album synes jeg man bør ha klart, i alle fall.
Hva er ditt viktigste råd til artister som drømmer om å få til kule synk-muligheter?
— Alfa og omega når det kommer til synk er at du har ferdig master og instrumentalversjoner. At du har orden på rettighetshavere, har klarert fordelingsnøkkel og at de er ok med synk. At du ikke har brukt noen samples, da må de i så fall være klarerte. At du er synlig, har all kontaktinfo i orden.
— Og så vil det være en fordel om du klarer å skape et team rundt deg.
Mange tilfeldigheter
Peterson legger til at det ikke finnes noen oppskrift på hva man skal tenke på når man lager musikken, men at hun i det minste kan dele et generelt godt tips.
— Synk er jo at man bruker innspilt musikk, mens filmkomposisjon er når du lager musikk spesielt for filmen. Når du lager et album, synes jeg du skal ha fokus på å lage det du synes er aller fetest akkurat der og da! Det er mange tilfeldigheter som gjør at en synkronisering av en filmscene og musikk bare «klaffer». Men et generelt godt tips, synes jeg, er å ikke ha et for fullt lydbilde - at det finnes noe «luft».
Mange artister har opplevd å få forespørsel om å bruke en låt i film- og serieproduksjon, men relativt kort tid til å svare. Hva tenker hun at artister bør ha på plass før disse forespørslene kommer?
— Du må har forespurt alle involverte på forhånd, for det er som regel ikke tid å spore opp alle når en forespørsel kommer. Når det gjelder synk, ser man jo at det er skikkelig digg at man for eksempel eier masteren selv og at det ikke er altfor mange som har vært involvert i skriveprosessen.
Hun anbefaler også band og artister å ta en runde, på et tidlig tidspunkt, på hvem man ikke vil assosieres med, om det er merkevarer man tar avstand fra eller om det er visse etiske standarder som er ufravikelige.
— Jeg tenker også at det er ganske kult å ikke være signert til en publisher - men at du er på et byrå som tar provisjon, fordi det gir deg større frihet, avslutter hun.