Ævestaden når nye fans på Instagram:

— Det åpner opp for et blikk inn i vårt univers

Av Tord Litleskare

| 15. januar, 2022
Ävestaden Johannes Selvaag

Ævestaden består av Kenneth Lien, Eir Vatn Strøm og Levina Storåkern.
Foto: Johannes Selvaag

Ævestaden tok et bevisst valg om å vente med sosiale medier. De ville først bruke tid på å kjenne på at de var et band. Nå har trioen funnet en balanse mellom det formelle og det morsomme. Resultatet merkes både på strømmetjenestene og konsertscenene.

Bandnavnet er hentet fra Magnus Ullelands nynorske oversettelse av Dante Alighieris «Den guddommelige komedie», hvor uttrykket brukes om helvete. Og musikken lever i aller høyeste grad opp til navnet: Det er mørke stemninger som kommer frem både på studioinnspillingene og under konsertene.

På Instagram fronter likevel trioen i stor grad humor og hverdagsøyeblikk.

— Vi ønsker ikke å bare vise frem et sånt glansbilde som er polert i forkant, og som kun dreier seg om sånne seriøse karrieremessige ting, promo-ditt og promo-datt, sier Kenneth Lien med et smil om munnen.

Direktesending av hårklipp

De tre medlemmene forteller at de bruker artistprofilene i sosiale medier til å markedsføre musikken og annonsere konserter, men at det handler vel så mye om å bygge opp eget publikum, holde en dialog og være tilgjengelige.

Selv om de har koblet sammen sine kontoer hos Facebook og Instagram, er det sistnevnte kanal som er desidert viktigst for Ævestaden.

— Vi følte Instagram passet oss bedre, at det var enklere å være litt mer avslappet, sånn som vi ville være, på Instagram sammenlignet med Facebook, forteller Levina Storåkern.

— Siden musikken vår er veldig mørk, prøver vi å vise at vi er litt morsomme også, stemmer Eir Vatn Strøm i.

Det har blant annet gitt seg utslag i direktesending av hårklipp (med videoprojektor og banjospilling i baris som naturlig tilbehør) og stories om farene ved å gå i rulletrapp. Trioen legger også ut mye hverdagsøyeblikk, som felles kebabspising etter øving, minigolf og spikking av fløyter. I tillegg til mer tradisjonelt innhold som videoopptak fra øving og innlegg om kommende konserter og utgivelser.

— Vi har forstått at som fan, eller lytter, så liker en å se det bandet en hører på også utenfor scenen. Og der får vi mye gratis, for vi slipper å fake det. Vi er gode venner og gjør masse sammen på fritiden. Dette er bilder og videoer vi bare har automatisk, så der er vi heldige, sier Storåkern.

Utløp for mer enn én kreativ side

Trioen legger også vekt på å bruke det de har av kunnskap om tegning, maling og skriving for å bygge opp et eget estetisk univers. De liker også å skrive lange, morsomme tekster på Instagram.

— Det åpner opp for et blikk inn i vårt univers. Jeg tror det er litt av nøkkelstrategien også, det at vi bruker Instagram som utløp for mer enn bare én kreativ side, sier Lien.

— Noen ganger føles som om vi leker med de som følger oss. Når det er en så lang tekst, tenker de kanskje at vi kommer til et poeng, at det skal være en konsert da og da. Men så leser de videre og ser at, nei, det var bare en sånn rar tekst, legger Storåkern til.

Hun beskriver det hele som en «mystisk kommunikasjon» og tror at det for følgerne kan fremstå som et tillitsforhold, hvor de aldri helt kan vite om det er «viktig» eller bare et estetisk innslag.

Ævestaden-videoembed

Hør Ævestadens låt «Slipp nå» her.
Video: YouTube

Hvem som har ansvar for å poste innlegg og stories og svare på meldinger, kommentarer og mailer, er noe som går på rundgang blant bandmedlemmene.

— Vi har gjort det sånn at vi har delt inn ansvaret i hver vår uke. Da godkjenner vi hverandres forslag og sånn. Siden vi prøver å være morsomme, må vi også finne ut hvor grensen går. Om det er innafor for oss og våre lyttere, sier Vatn Strøm.

Det høres lurt ut! Litt dumt hvis et band blir oppløst på grunn av et dårlig formulert SoMe-innlegg?

— Ja, der er du inne på noe, og det er noe som er vesentlig for oss. Det at vi kommuniserer veldig mye med hverandre. Vi har en bandchat som går varm. Det går ikke én dag uten at vi skriver i den - og der deler vi også ting vi har lyst til å legge ut, svarer Storåkern.

Gir resultater

Det har tatt tid og tålmodighet å bygge opp profilen og finne en felles stemme på Instagram, men aktiviteten og den gradvise oppbyggingen har gitt resultater. Det merker Ævestaden både hos strømmetjenestene og på antall publikummere som dukker opp på konsertene deres. Trioen passer på å reposte videoer publikum deler fra konsertene og svarer alle som tagger dem.

De forteller at tallene øker i analyseverktøy, som Spotify for artists, når de er i aktiv dialog med fansen via Instagram.

— Jeg føler det går begge veier: Folk kommer på konsert fordi de følger oss, og folk begynner å følge oss fordi de har vært på konsert, mener Eir Vatn Strøm.

Bandkollega Levina Storåkern er enig:

— Det er mange eksempler på folk som har funnet oss gjennom venner på Instagram, begynt å lytte til oss og siden gått på konsert med oss. Det er absolutt en slags kronologi i det.

Ævestaden slapp debutalbumet «Ingen mere gråter» i 2021 - og har det siste året fått vise seg frem på scenen blant annet under Vill Vill Vest i Bergen og Folkelarm i Oslo.

Prisvinnere Ævestaden

Ævestaden vant prisen i kategorien «Åpen klasse» under Folkelarmprisen 2021. Prisen ble delt ut på Riksscenen i forbindelse med Folkelarm, hvor trioen også opptrådte.
Foto: Knut Utler