Nettside i 2022:

Derfor er det viktig å sette opp egne digitale kommunikasjonskanaler med fansen

Av Audun Selnes

| 18. august, 2022
Artisten Anna of the North har en ryddig nettside som viser besøkende det som er viktigst å formidle akkurat nå: Hennes nye singel! Foto: Skjermdump / annaofthenorth.com

Artisten Anna of the North har en ryddig nettside som viser besøkende det som er viktigst å formidle akkurat nå: Hennes nye singel!
Foto: Skjermdump / annaofthenorth.com

Det er ikke alle som kler blått og hvitt.

Enten du er artist, arrangør, plateselskap eller en annen type bransjeaktør får du ofte høre at det er viktig å være til stede, være flink og aktiv på sosiale medier for å nå ut til nye og gamle fans. Og ja - sosiale medier er kjempeviktig, men innsatsen du legger ned på Facebook, Instagram og YouTube kan ofte gå ut over en annen viktig kanal: Din egen nettside!

Nettsider og nyhetsbrev kan virke gammeldags, men er fortsatt veldig viktig. Og kanskje er det enklere å både sette opp og oppdatere enn noensinne.

Her er seks gode grunner til å prioritere egne kommunikasjonskanaler.

Ikke absolutt alle er på Facebook og TikTok

Selv om store deler av verdens befolkning har en bruker på et eller flere sosiale medier, så er det langt fra alle som finner frem til din nye musikk, din neste konsert eller tekstene dine gjennom Facebook. Det er heller ikke sikkert du kan, vil eller bør være tilgjengelig på absolutt alle sosiale plattformer.

Her spiller din egen nettside en nøkkelrolle. For selv om ikke alle bruker sosiale medier aktivt har stort sett alle tilgang på nett, og da bør en ha en side som er enkelt tilgjengelig og åpen for alle.

Det er litt kjipt om rockeklubben i Berlin som så konserten din på by:Larm ikke enkelt finner frem til kontaktinfoen din, fordi den bare finnes «gjemt» på Facebook-siden din.

Søkemotor

For å fortsette eksemplet med rockeklubben i Berlin: Om fans søker etter deg på nett, er den tryggeste måten å vite at de finner frem til den informasjonen de er på jakt etter (for eksempel kontaktinfo eller den nye singelen din), at det øverste treffet på Google er noe du har kontroll over og styrer selv. For eksempel din egen nettside. Verken Facebook, Instagram eller TikTok har søkefunksjoner som er up to speed.

Googler du Coldplay, er det coldplay.com som havner øverst i søket. Vi bare nevner det.

Skill deg ut i mengden

På de aller fleste sosiale mediene må du passe inn i en gitt mal. Bilder, videoer, lenker og tekst har ofte et standard format, lengde og utseende. Da kan det være vanskelig å skille seg ut når alt ser mer eller mindre helt likt ut.

På din egen nettside har du frie tøyler og kan invitere fans inn i ditt eget univers, slik du vil at det skal se ut og oppleves. Ikke alle kler blått og hvitt.

Selv om Facebook fortsatt er en viktig kanal for aktører i musikkbransjen, kan det være vel verdt å fokusere på egne kanaler som nettside og nyhetsbrev. Foto: Souvik Banerjee / Unsplash

Selv om Facebook fortsatt er en viktig kanal for aktører i musikkbransjen, kan det være vel verdt å fokusere på egne kanaler som nettside og nyhetsbrev.
Foto: Souvik Banerjee / Unsplash

Unngå støy

På Facebook, Instagram og Snapchat er konkurransen om oppmerksomheten enorm. Og i en feed med innhold fra alt mulig rart kan det være vanskelig å holde på oppmerksomheten til andre spesielt lenge.

På en egen nettside har du fansen for deg selv, og her kan de klikke seg rundt i fred og ro uten bråk fra annonsører.

Nettbutikk

Etter noen utgivelser og turneer er det fort gjort at det hoper seg opp litt merch og skiver på lageret. En fin måte å bli kvitt dette på, og samtidig ha en direkte kontakt med fans, er å sette opp en egen nettbutikk. I likhet med en egen nettside er dette nå relativt enkelt å komme i gang med, spesielt gjennom tjenester som MyStore og Shopify.

Det kan også være en god idé å knytte seg opp mot for eksempel Bandcamp eller andre tilsvarende nettsider som allerede håndterer salg av musikk (digitalt og fysisk) og merch.

Trender

Ingen vet hva som er hot or not om fem år. Kanskje Facebook er lagt ned, mens Vine er kjempepopulært igjen?

Selv om ulike sosiale medier kommer og går, har nettsiden stort sett bestått. Med andre ord kan du føle deg relativt trygg på at nettsiden din vil overleve også de neste årene, slik at du fortsatt har en viktig kanal selv om SoMe-plattformen der du har hundretusenvis av følgere plutselig skulle bli upopulær.