Peder Elias:
Bygger fanbase i Sør-Korea og Taiwan
Av Tina Brodal
|Tilrettelagt innhold og tilstedeværelse i nye markeder gir resultater for den 25 år gamle trønderen.
Etter at Peder Elias signerte med Sony Music Norway i 2018 ble det lagt ned mye tid på å bygge hans sosiale medier-kanaler med fokus på å skape godt innhold.
To år senere begynte det å dukke opp spesielt mye kommentarer fra sørkoreanske fans på Instagram og YouTube.
Det viste seg at låta «Bonfire» hadde begynt å få fotfeste blant yngre fans i landet.
En annen fankultur
Store deler av 2020 ble brukt til å produsere spesialisert innhold der Sony i Norge jobbet kreativt sammen med Sony-teamet i Sør-Korea for å bygge Peder Elias’ profil i markedet.
Med dette fulgte ny eksponering i det sørkoreanske markedet med umiddelbar respons, forteller Cecilie Priscilla Norseth i Sony Music Norway:
— Vi lærte oss hvilke plattformer som var størst og tilrettela innhold til dem og fokuserte i mye større grad på innhold til YouTube. Vi begynte tidlig å snakke med teamet om lokale samarbeid og tidligere i vår slapp den koreanske soloartisten SURAN singlen «Darling» sammen med Peder. Vi så raskt at fankulturen der var noe litt annet enn hva vi er vant til her i den vestlige verden og spesielt Skandinavia og snoket og leste oversatte kommentarer for å tilrettelegge så godt vi kunne for å bygge fanbase.
Lokal tilstedeværelse
Norseth forteller at Peder Elias har oppnådd en sterkere profil mot markedet for K-pop etter at han deltok på prisutdelingen Genie Awards.
Hun tror at den norske artisten appellerer så bra til det asiatiske markedet blant annet fordi han tar seg mye tid til å kommunisere med fansen gjennom de ulike kanalene sine, og er svært opptatt av at de har det bra.
— Peder Elias er en dyktig artist og låtskriver som er ydmyk og snill, noe som kommer tydelig frem i alt han foretar seg. Hans måte å kommunisere med fansen på er unik og har gjort at samtidig som basen har økt har de investert mer tid i hans musikk og føler seg personlig ivaretatt.
Les hele artikkelen på Music Norways nettsider.
Music Norway
Music Norway guider deg ut i det globale musikkmarkedet og spleiser deg med kontakter og muligheter. Vi er til stede der du trives aller best – på bransjetreff, konferanser og festivaler. Våre rådgivere sjekker inn med musikkbransjen i inn- og utland, og har oversikt på hvem, hvor og hvordan. Music Norway har verktøyene du trenger når mulighetene er der - gjennom veiledning, tilskudd og nettverk.
Relatert innhold
— Man skal på en måte prøve å nå så mange som mulig, og da er verden et interessant marked
— Samtlige artister sitter igjen med verdifulle nye kontakter nå
Hvordan markere seg som plateselskap på SXSW
Å delta på SXSW kan være en utrolig verdifull investering for et plateselskap, men det krever målrettet innsats og grundige forberedelser.