Låtskrivergeneratoren:
Bare Egils fornøyelige metode
Av Leif Haaland
|Han er en produktiv låtskriver. De siste ti årene har Egil Hegerberg skrevet én ny låt til hver eneste konsert. Da trengs det gode verktøy og metoder.
Egil tenker det er en fordel at de andre i bandet får høre den nye låten før konserten, men innrømmer at den noen ganger må øves inn direkte på lydsjekk.
— Jeg driter litt i hvordan det blir, så lenge det er gøy. Så lenge jeg liker det jeg gjør der og da, kan jeg godt leve med at jeg to uker senere synes dette var jævlig dårlig. Jeg kan jo bare lage en ny versjon!
Han sier at han egentlig aldri regner låtene som helt ferdig. At de alltid er et eller annet sted i utvikling.
— Når man i ti år må lage en ny låt til hver konsert, en låt som skal være et selvstendig verk med tekst og melodi og alt sammen, da får man jo mindre prestasjonsangst, fordi jeg opplever da at den lokale låten blir godt mottatt, uansett hvor dårlig den er. Folk er glad for å få noe unikt, noe potensielt bare de får høre. Og da er det liksom ikke så farlig. Jeg senker garden, og kommer på idéer jeg ellers ikke ville hatt.
Låtskrivergenerator
Skal man skrive én ny låt til hver konsert kan det være lurt å ha noen hjelpemidler. Egil har fått utviklet et eget dataprogram, en låtskrivergenerator, der han taster inn stedet han skal til, og får ut en oppgave.
Denne oppgaven inneholder elementer som fakta om byen eller tettstedet og toneart, og gir ham også forslag til uvanlige akkord-progresjoner som hjelper ham å ikke gjenta seg selv for mye.
— Det er et godt verktøy, jævlig gøy. Men jeg trenger ikke følge den slavisk. Den er mer ment for sette meg i gang.
— Folk er glad for å få noe unikt, noe potensielt bare de får høre. Og da er det liksom ikke så farlig. Jeg senker garden, og kommer på idéer jeg ellers ikke ville hatt. —Egil Hegerberg
Generatoren forklarer kanskje hvorfor han skriver tekster om innbyggertallet i Åseral og nyansatt turistsjef i Nesbyen. Den føles også helt i tråd med lett absurde tekster fra Bare Egils første album, «Absolutt ikke bare Egil Band», der han skriver om at alle dyr er laget av snø og om kjærlighet mellom muslinger og skjell.
— Låtskrivergeneratoren fritar deg fra ansvar, fordi du har fått en håpløs oppgave som gjør at resultatet ikke kan bli bra. Du må bare gjøre så godt man kan innenfor disse rammene.
Egil Hegerberg ble tildelt Prøysenprisen i 2021. Den gis til «meget anerkjente kunstnere innen sjangre som forbindes med Prøysen». Her er han på scenen med tungrockerne Black Debbath under den siste utgaven av Øyafestivalen som ble arrangert i Middelalderparken.
Foto: Tord Litleskare
Kvalitet og deadline
Men stopper det aldri opp? Knyter det seg aldri for Egil?
— Jeg laget den første platen uten frykt og prestasjonsangst. Spilte låtene veldig mye, og platen gikk veldig bra da den kom. Men DA fikk jeg prestasjonsangst – og fikk skrivesperre fordi jeg glemte hvordan jeg hadde laget de første låtene, at de kom veldig lett, at det bare var slurv. Fordi låtene ble så populære trodde jeg plutselig at det måtte ligge mye arbeid og tanke bak. Jeg begynte å sperre meg selv, fordi ideene måtte være så bra, før jeg kunne begynne å skrive.
Hva var det du hadde mistet kontakt med da?
— Jeg la lista for høyt. Jeg mistet kontakt med den direkte skrivingen, uten filter.
Han forteller at det måtte et oppdrag fra NRK P2 til for å forløse skrivingen igjen.
— Jeg skulle levere én låt i uken, noe jeg synes var kjempeskremmende. Hvordan skulle jeg klare det liksom? Jeg hadde jo ikke laget noe av verdi på lang tid. Det viste seg å være utrolig frigjørende å få et konkret tema og en deadline. Da lærte jeg at jeg alltid kan lage en låt hvis jeg bare senker kravene til kvalitet og har en reell deadline.
Du kan lese en lenger versjon av dette intervjuet i magasinet Viser.