Tre band om låtskriving:
— At vi har et trygt miljø og er veldig gode venner, gjør at man tør å vise frem de dårlige ideene
Av Petter Skipperø
|Låtskriving kan man gjøre alene eller man kan gjøre det sammen. Hvordan fungerer det egentlig å skrive en låt med flere, hvor alle skal bli enige om hva akkurat denne låten skal bli? Hollow Hearts, brenn og Hajk deler sine tanker.
Låtskriving kan være en personlig affære, men når man deler på skriveprosessen, åpnes døren for nye dimensjoner av både kreativitet og ideer. Ida Helene Løvheim og Ida Karoline Nordgård skriver sammen for bandet Hollow Hearts. De mener det er mye positivt med å skrive sammen, selv om de ikke alltid gjør det sammen.
— Vi skriver en del hver for oss, men møtes også for å skrive sammen, dele ideer og utvikle konsepter, sier Ida Karoline.
Hun mener det gir mange nye muligheter. Dynamikken gir dem frihet til å utforske nye ideer og gi hverandre verdifulle innspill. Det å stå fast på en idé blir sjelden et hinder når man har et helt band som kan tilføre noe nytt og bidra til å utvikle låten videre.
— Litt kunstnerisk rådgivning og sparring fører oftest med seg noe godt.
Ingen fast plan
Hollow Hearts har ikke noen fast plan på hvordan de løser låtskrivingen.
— Noen låter har Ida Helene skrevet alene, noen låter har jeg skrevet alene og noen ganger fullfører vi hverandres ideer. Både når det kommer til tekst og melodi.
Ida Helene får mye skryt av kollegaen sin.
— Hun har alltid siste ord på tekstene mine og får helt frie tøyler til å endre og forbedre dem. Jeg har lært utrolig mye gjennom samarbeidet vi har sammen.
Ida Karoline forteller at de nettopp har laget et nytt album som kommer i 2024, og for første gang har hun skrevet musikken og mye av tekstene alene. Det synes hun har vært skummelt.
— Det fine er at vi er en hel gjeng som har satt sitt preg på låtene og står sammen om det ferdige produktet, så da føles det ikke så nakent likevel, forteller hun.
Gode og dårlige erfaringer
Når det kommer til å finne ideer til å skrive låter, så kan det være vanskelig. Hvilke gode og dårlige erfaringer tar dere med dere når det gjelder låtskriving?
— Vi har aller best erfaring med at en av oss har en idé som er noenlunde ferdig utarbeidet før vi møtes. De gangene vi har møttes alle fire for å skrive sammen, ender det som oftest med at vi spiller litt på gitarene våre før vi heller tar oss en kopp kaffe, fordi vi ikke kommer noe sted, sier hun.
— En konkret grunnidé har alltid vært viktig for å ha noe å jobbe videre med. Det er en skikkelig god følelse å ha skrevet en låt hjemme, ta den med til resten av gjengen og sette lyden av Hollow Hearts på det hele.
Trygghet er viktig
En trygg gjeng å være med er ekstremt viktig, ifølge Ida Karoline.
— At vi har et trygt miljø og er veldig gode venner, gjør at man tør å vise frem de dårlige ideene, noe som er verdifullt. Det at vi alle har ulike musikalske bakgrunner og uttrykk gjør alltid at prosessen med å arrangere ut låtene for bandet er veldig gøy.
Selv om det hovedsakelig er Ida Helene og Ida Karoline som skriver låtene, har også Christoffer Nicolai Mathisen og Mikael Pedersen Jacobsen kommet med mange gode ideer. Og om en låt er ferdig eller ei, bestemmer de sammen.
— Låta er ferdig når vi er fornøyd med resultatet. Vi har massevis av låter vi har spilt inn, men som ikke har blitt utgitt. Det er en veldig demokratisk prosess. Hvis en av oss virkelig ikke liker en låt, lar vi den oftest ligge.
— Vi har låter vi har spilt live, men som vi aldri har blitt å gi ut fordi vi ikke var helt fornøyd med uttrykket og viben. Det handler om at vi må kunne kjenne at denne låten representerer Hollow Hearts, avslutter Ida Karoline.
Norsk rockduo
Edvard Smith Save og Remy Malchere Pettersen er kjent fra rockeduoen brenn. Deres måte å skrive låter på har absolutt utviklet seg siden de startet med musikk. Etter å ha turnert med sitt andre album, ble det begrenset med tid til å lage og skrive nye låter.
— Vi har hatt lite tid til å skrive, så prosessen har egentlig startet mest nå etter denne sommeren, når vi ikke spiller like mye.
Duoen har satt tentativ dato for albumslipp, slik at de føler seg litt presset til å lage et album. Deretter har de begynt å skrive låter og etablere rammer og frister for hva som skjer framover.
Sammen eller alene?
Å skrive alene gir ofte rom for personlige uttrykk basert på egne erfaringer. Men når duoen jobber sammen, spesielt med tekst, skapes en unik blanding av erfaringer og følelser som kan gi en låt utrolig mye.
— Begge deler kan være fett, sier brenn.
— Det går ofte mye fortere å skrive en låt når man er flere. Når man selv har gått seg litt vill og ikke vet hvor man skal, kan de andre dra låta videre med andre forslag.
Prosessen varierer fra låt til låt, men brenn sier de deler alltid ansvaret for låtskrivingen jevnt mellom dem.
— Når en låt kommer i hendene på begge to, betyr det også at mye av låten er skrevet eller ideen allerede er godt på vei.
— På dette tidspunktet er det et eller annet der fra før. Fra det punktet jobber vi bare ut en sound og bytter ut eventuelle tekstlinjer eller lyder vi ikke liker, og vipps så sitter man plutselig med konturene av en ferdig låt.
Gode og dårlige dager
Låtskriving kan være veldig personlig, og derfor er uenigheter uunngåelige.
— Vi erkjenner at det kan være dårlig stemning enkelte ganger. Det er litt som når man presenterer noen for favorittbandet sitt, og får en laber eller negativ respons på musikken. Det kan brått føles som det er deg selv som ikke blir likt, og ikke musikken.
— Tipper løsningen her er å ikke ta musikken man lager så alt for seriøst. Det er lettere sagt enn gjort.
Uenigheter kan også være positivt, ifølge duoen.
— Man tvinges til å se på egne ting litt nøyere, og mer nøytralt. Det kan bety at man løfter en tekstlinje som egentlig skulle fjernes av den andre, eller innser at et gitarriff man liker, ikke bidrar noe til låten. Man endrer hverandres synspunkter på ting, og ser egne ideer med nye øyne.
— Det er kanskje vanskelig å godta alt, men det kommer forhåpentligvis låten til gode.
Punktum finale
Avslutningsvis kan det være vanskelig å si at en låt er ferdig. Duoen mener de sitter igjen med en god følelse, og at de da vet at denne låten er klar for å bli gitt ut.
— Det er en følelse man bare får. Den føles som en ferdig låt, og det føles ikke som noe må endres.
— Hvis en låt føles ut som den er uferdig, men man ikke aner hvor man skal videre med den, kan det være lurt å bare legge den fra seg en stund. Begynne på noe nytt. Det er viktig å ikke ta en låt så altfor seriøst. Den blir nok ikke en hit uansett, statistisk sett.
Om dere er uenige om hvor låten skal eller om den er ferdig, hva gjør dere da?
— Nei, da blir det fort litt dårlig stemning. Ofte hjelper det å bare la den ligge litt hvis man har kjørt seg bom fast.
Duoen har et siste tips for å unngå skrivesperre: Pass på å fullføre låter, selv om de blir dårligere enn man skulle ønske. Det er mye bedre å ha mange ferdige dårlige låter, enn masse dritbra utkast, men ikke en eneste ferdig låt. De bra låtene kommer etterhvert.
Jakten på de gode ideene
Når det kommer til å skape musikk som et band, er veien til den endelige låten ofte en reise mellom mye kreativitet og masse utfordringer. For bandet Hajk handler låtskriving om å fange de gode ideene uavhengig av hvor de oppstår. Ifølge dem kan inspirasjonen komme når som helst, hvor som helst.
— Man skal ikke presse fram gode ideer, sier Preben Sælid Andersen.
Han mener likevel at man kan legge til rette for at de gode ideene kommer. Som å være i et øvingslokale eller i et studio.
— Jeg vet ikke om vi noen gang har skrevet noe sammen helt fra start, da det ofte kommer et musikalsk eller tekstlig initiativ fra en av oss, uansett hvor stor eller liten ideen er. På en annen side kan vi ha et kollektivt ønske om å utforske en retning vi føler vi ikke har gjort før, og det kan igjen inspirere en av oss senere.
Preben reflekterer over forskjellen mellom å skrive alene og skrive sammen.
— Å skrive alene gir en følelse av å være mer åpen. Skriver man sammen kjenner jeg at jeg arresterer meg selv og mine ideer gjennom de andres øyne, til og med før jeg vet om det er bra eller ikke. Så fort jeg har laget noe på egenhånd derimot, er det svært givende å skrive og arrangere sammen, forteller han.
En ny tilnærming til å lage musikk
For tiden bor flere av medlemmene langt borte fra hverandre. De har heller ikke noe fast øvingslokale, noe som gjør at de har måttet finne nye måter å jobbe på.
— For tiden opererer vi på en litt annen måte enn før, forteller Preben.
De har ikke noe fast øvingslokale eller studio, hvor de kan lage musikk.
— Vi bor ikke i samme by og vi tenker i utgangspunktet ikke å spille konserter. Men vi elsker å lage låter, så det sysler vi jevnlig mellom andre prosjekter.
— Nå skriver vi derfor låter hver for oss i enda større grad enn tidligere, før vi viser det til de andre for å finne ut om dette er låter som egner seg for Hajk. Vi møtes en gang i blant for å spille inn ideer sammen, ellers sender vi hverandre prosjekter som vi fyller ut hver for oss med våre respektive instrumenter.
— Gjennom arrangering og tweaking føler vi at det til slutt låter som oss, slik det gjorde før, men veien er muligens litt lenger nå som vi ikke får testet ting sammen kjapt på lokalet.
Balansen med å lage musikk sammen
Hvilke gode og dårlige erfaringer har dere med å skrive låter sammen?
— Den følelsen av å lage noe sammen er jo uslåelig når man først får det til, og det er åpenbart at det er den mest effektive måten å få alle til å føle eierskap til musikk på – noe som er svært viktig for et band. På en annen side har vi blitt veldig gode til å balansere mellom å forvalte andres tanker på en respektfull måte, samtidig som hvert individ gir noe av seg selv til en større enhet, sier Andersen.
Når det gjelder dårlige erfaringer, mener Preben det kan være vanskelig å gi slipp.
— Det kan være vondt og gi slipp på noe man har laget til fordel for alles interesse, og det kan være vanskelig å oppnå at alle samles bak en og samme visjon - noe som er essensielt for å unngå at musikken blir et halvbra kompromiss der alle er noenlunde fornøyde.
Er låten ferdig?
Alle deltar i å dytte prosjektet videre, men når det kommer til musikken, er det Sigrid, Einar og Andersen som har grunnideene nå om dagen. Når det gjelder å avgjøre når en låt er ferdig, innrømmer de at det kan være vanskelig.
— Nå når vi stort sett jobber i studio, er det i hvert fall vanskelig, og sikkert noe vi burde blitt bedre på.
— Vi har en trang til å snu hver eneste stein mot slutten av prosessen, for å se om det er noe mer å hente, eller detaljer som burde være med, som vi ikke har tenkt på.
Andersen sier det ofte skyldes praktiske ting som gjør at bandet blir enige om at låten nå er ferdig, som blant annet å måtte sende låten til miksing.
— For min egen del er det først en stund senere jeg kan oppleve det utenfra og se på det som en ferdig låt.
Hajk erkjenner at de også kan være uenige om låter, men at det er en viktig del av prosessen for å utfordre og forbedre musikken.
— Ideelt sett hadde vi alltid vært enige, men jeg tror også det er viktig å utfordre hverandre hele veien for at musikken skal bli best mulig. Det er dog alltid den som kom med ideen i utgangspunktet som har siste ord, hvis det skulle oppstå kunstneriske uenigheter, avslutter Andersen.
Relatert innhold
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
— For meg handler det først og fremst om tekst og historiefortelling
AI-verktøy i den kreative fasen
Hvordan optimalisere den kreative prosessen?