Christine Krieg:
— Alt henger sammen
Av Tord Litleskare
|Hvilke plattformer gjelder i 2022? Hvorfor er TikTok så viktig? Og hva er de viktigste trendene? Christine Krieg råder deg i alle fall ikke til å bli stående i døråpningen og brøle ut ting om deg selv på fest.
I fjor ble Krieg kåret til årets fagperson under Social Media Awards. Hun har etter eget utsagn «vokst opp på nett», og har jobbet med sosiale medier for flere kunder i musikkbransjen - i tillegg til frisører, kulturaktører og kjøpesentre.
Kjernen i god bruk av sosiale medier er likevel den samme, uansett målgruppe eller kanal, ifølge henne.
— Det handler om god kommunikasjon. Og det er kanaluavhengig, tenker jeg.
Hun bedyrer at hun ikke er så opptatt av trender. Det som forandrer seg er de ulike sosiale plattformene, men kommunikasjonen er den samme uansett, mener hun:
Det er mennesker som snakker med mennesker.
Glemmer det sosiale
De fleste som bruker sosiale medier i kommunikasjonsøyemed har lagt merke til endringer i algoritmer. Plutselig når videoinnhold bredere ut enn bilder. Neste dag er det direktesendinger som er greia.
En del overvurderer likevel algoritmens makt, ifølge Krieg.
— Folk har en tendens til å skylde på algoritmene når det går dårlig. Jeg tenker at i de fleste tilfellene er det ikke algoritmene som har skylden. Det handler nok mer om jobben man legger ned i det man gjør, sier hun.
Hun tror særlig at mange glemmer den sosiale delen av sosiale medier, og blir for opptatt av seg selv og sitt budskap.
— Det er litt sånn: «Nå har jeg ting jeg skal fortelle, og det er viktig at hele verden får vite om mine greier», og det er fint det. Man skal jo fortelle om sine ting. Men det som er viktig for algoritmene er at man snakker med folk - ikke bare til folk.
Hun sammenligner det litt med å være på fest: Det er ingen god idé å bli stående i døråpningen og brøle ut masse ting om deg selv. Du må sette deg ned i sofaen og snakke med folk.
— Algoritmene kan selvsagt endre seg, men i bunn og grunn handler det om dialogen man skaper. Det er den som gir engasjement, som igjen gir rekkevidde. Alt henger sammen.
TikTok er den nye vinen
For den yngre målgruppen har TikTok blitt en ekstremt viktig kanal.
Krieg mener det er en helt naturlig utvikling at unge ikke vil bruke like mye tid på en kanal hvor det «kun er tanta di som kommenterer på det du legger ut».
— Jeg tror på ingen måte at Facebook er død som plattform, for mange målgrupper er det stadig den viktigste kanalen. Men om jeg var en ung artist med en ung målgruppe ville jeg kanskje ikke brukt Facebook. Da ville jeg prioritert TikTok.
En stor forskjell på hvordan innholdet konsumeres på TikTok, sammenlignet med Facebook og Instagram, er ifølge henne, den algoritmebaserte «For You»-siden.
— Når jeg logger inn på TikTok kan jeg scrolle i fire timer fordi den algoritmen vet nøyaktig hvilke typer innhold jeg vil ha. Derfor er det mye lettere å få den virale effekten på den plattformen sammenlignet med Instagram og Facebook.
En viktig promokanal
Selv om andre plattformer fortsatt er viktige, er Krieg tydelig på at TikTok burde være en prioritet for de fleste artister i dag. Hun beskriver det som en «genial kombinasjon» å koble musikk på videoinnhold.
— Det er så mange eksempler på hvordan en stor kreatør på TikTok har brukt en låt, og så har låta blitt gigantisk fordi det har tatt av på TikTok. Det er mange artister som har fått merke det, for eksempel BENEE med «Supalonely» eller Olivia Rodrigo med «Drivers License», lister hun opp.
— Hadde det ikke vært for TikTok hadde hun kanskje ikke vært så stor som hun er i dag.
Her hjemme har blant annet Sigrid brukt TikTok som kanal for slippet av singelen «Mirror», hvor fansen fikk eksklusiv tilgang til låta før den ble sluppet andre steder, kunne lage videoer og slik skape en trend.
Men også eldre låter har fått et nytt liv på TikTok. Mike Posner har trendet på tjenesten med en 11 år gammel låt, «Please Don’t Go». Og Fleetwood Mac-låta «Dreams» fra 1977 kom inn på Billboard-listene igjen i 2020 etter at en video gikk viralt på TikTok.
Trenger ikke stort apparat eller høye budsjetter
Det er flere norske artister som har gjort mye riktig i sosiale medier de siste årene.
Krieg har blant annet latt seg imponere over Marie Ulven (girl in red), Sigrid og Karpe, men trekker også frem artister som får mye ut av lite: Fay Wildhagen, som drev øvelseskjøring samtidig som hun solgte merch til fans, eller Moddi, som syklet rundt med vinylplater og tok imot bestillinger i innboksen på Instagram, slik at han kunne sykle rett hjem til fansen og levere.
— Jeg synes sånne stunts er veldig kule og det krever ikke noe apparat eller store budsjetter.
Hun har også bitt seg merke i Ramón Andersen over lenger tid, og sier at «alle på TikTok» vet hvem han er, men for folk flest er han en mer ukjent artist. Det kan det bli slutt på etter at låta «ok jeg lover» ble sluppet i februar og strømmet over 600.000 ganger på Spotify på under et døgn, ifølge 730.no.
Det er en låt Krieg følte hun kunne utenat før den ble sluppet, grunnet aktiviteten på TikTok:
— Han har brukt TikTok på en smart måte hele veien. Han lager ikke noe høydbudsjettsgreier, det er bare han som lager enkle videoer og bruker sine egne låter. Og så snakker han med folk, utdyper hun.
Ramón Andersens singel, «smil pent», lå også inne på topplisten til Spotify for Norge, men oppfølgeren «ok jeg lover» ser ut til å bli gjennombruddet. Mye takket være smart bruk av TikTok.
Foto: Sara Abraham / Universal Music
Vanskelig å selge til et «kaldt» publikum
På spørsmål om hva slags råd hun vil gi artister, eller selskaper i musikkbransjen, som forsøker å øke følgertallene sine i sosiale medier er Krieg tydelig:
— Følgertall har lite å si. Ikke bry deg om hvor mange følgere du har! Bry deg heller om hvor mange du når ut til og hvor mange du klarer å engasjere. Og det handler igjen om å lage godt innhold som har en slags verdi for følgerne dine og skape dialog med folk.
Hun oppfordrer alle til å tenke igjennom hva som er målet med hver eneste posting. Og ikke legge for mye inn i hver post.
— Plutselig har du tre budskap i samme post fordi du skal fortelle om en ny låt, kanskje har du noe ny merch og så skal du selge billetter til din neste turné. Det er fint å fortelle om alt dette, men kanskje du ikke skal gjøre det i samme post. Det tror jeg er en feil mange gjør.
Det er også litt typisk for musikkbransjen at man er veldig flink til å poste når det skjer noe, og så glemmer man av kanalene resten av året.
— Det er derfor jeg ikke liker den kampanje-tankegangen, for i sosiale medier er det always on som gjelder. Du må være aktuell hele året - ikke bare når du skal selge billetter. Du må snakke med folk jevnlig.
Sammenlignet med tradisjonelle markedsføringskampanjer er sosiale medier et helt annet dyr, ifølge Krieg. Det krever en viss kontinuitet. Om du skal selge billetter til en konsert er det mye lettere å selge til et publikum som er varmt - og du holder ditt publikum varmt gjennom å ha dialog med det over en lengre periode.
— Å skulle begynne å selge til et kaldt publikum, det er vanskelig, avslutter hun.
— Jeg er ikke så fan av kampanjer. Veldig ofte handler det om det samme: «Nå har jeg fått en fotograf til å ta masse fine bilder av meg, og så legger jeg ut disse med jevne mellomrom». Og så er det liksom det.
Foto: Tord Litleskare
Relatert innhold
Strategi og plan i sosiale medier
Du vil fortelle hele internett om den nye musikken du skal slippe, eller festivalen du skal lansere. Men hva begynner du egentlig med - og når begynner du?