Ingrid Olava om samarbeidet med Ottar Schanke Eikum:

— Agentens jobb er å pushe meg når jeg som artist blir defensiv

Av Malin Langøy Aarbø

| 26. mai, 2023
Ingrid Olava sitter ved piano

Musikk handler om følelser. Det handler om å stole på hverandre, og føle seg trygg på å sende ut sin bookingagent som en verdig representant, sier artist og låtskriver Ingrid Olava.
Foto: Tommy Kristiansen

Et samarbeid mellom en bookingagent og en artist må være bygget på tillit - enten man har kontrakt eller ikke, forteller artist Ingrid Olava og bookingagent Ottar Schanke Eikum.

— Artister har ofte klare tanker på hva de vil. Av og til er det helt riktig, men noen ganger tar de på seg en fasade for å selge seg inn til oss. Da er det min jobb å finne ut hva artisten egentlig har behov for og ønsker å oppnå.

Ti år har gått siden bookingagent Ottar Schanke Eikum i Nordic Live, og artist Ingrid Olava begynte å jobbe sammen.

Vi har spurt dem hvordan de jobber, og hva man kan forvente i et samarbeid mellom bookingagent og artist.

Bookingagent

En bookingagent formidler spillejobber og setter opp turnéer for artister og band, ofte er de tilknyttet et bookingbyrå med flere agenter.

Hva bør man tenke på i kontrakten mellom artist og bookingagent?

Fra instrumentell rolle til et familiemedlem

—Grunnen til at jeg smiler nå er fordi vi ikke har en kontrakt, flirer Eikum.

—Nei, har vi ikke det? Kjære vene, sier Ingrid Olava. Men jeg vet hvor du bor!

Artist og låtskriver Ingrid Olava befinner seg for øyeblikket i en plateslipp-prosess. Hun har nylig gitt ut EP-en ved navn «Livets EP», og skal etter planen gi ut et album etter sommeren.

Å leve som utøvende artist er å kontinuerlig lage og endre planer, mener Olava. Da handler det om å booke spillejobber, bevege seg i medielandskapet, skrive kontrakter, rydde opp i logistikken og legge strategier.

For henne er det utenkelig å skulle gjøre alle deler av jobben selv - spesielt nå som hun eier sitt eget plateselskap, og bookingagenten har fått en større rolle.

—Før så jeg på bookingagenten som en instrumentell rolle. Nå er han som et familiemedlem, sier Olava.

Bilde av Ottar Schanke Eikum foran en vegg

Med årene har Ingrid Olava fått et større nedslagsfelt, og byttet i den anledning til bookingagent Ottar Schanke Eikum, som er kjent for å jobbe bredt. — En god match krever en retning, forteller duoen.
Foto: akam1k3

Viktig med store mål - selv om man trår feil

Som artist synes hun det er greit å ha noen overordnede mål, når man sitter fra dag til dag for å skrive ferdig en låt, eller skal komme seg avgårde til en spillejobb.

— For meg er det viktig å ha en horisont på samarbeidet, og tenke stort. Hvor er vi, hvor skal vi, og hvilke virkemidler har vi lyst til å bruke for å komme dit, sier hun.

Det betyr likevel ikke at man alltid tar riktige avgjørelser av den grunn.

— Man trenger jo ikke gå ned i kjelleren hvis en brikke ikke faller på plass. Da er det også lettere å riste av seg hvis man har gjort noe galt. For min egen del tenker jeg at jeg har vært litt for defensiv og redd for å delta på noe jeg vil angre på, vedgår Olava, og legger til:

— Agentens jobb er å pushe meg når jeg som artist blir defensiv.

Å bygge opp tilliten er som å kjøpe et hus

Bookingagent Eikum har lang fartstid i bransjen, og startet karrieren sin gjennom selskapet Mentometer i 2006, etter å ha flyttet fra Nordfjord på Vestlandet til Oslo.

I dag jobber han med nærmere 20 ulike artister - der oppgavene som agent varierer fra person til person.

Det handler om at man vil hverandre virkelig godt. Man vil dra lasset sammen, lære av hverandre og bygge opp tilliten.
Ottar Schanke Eikum

For Eikum handler det ikke bare om å alltid være på, men å tenke langsiktig.

— Å signere en artist tar lengre tid enn å kjøpe et hus. Eller, kanskje ikke, undrer han, og utdyper:

— Det handler om at man vil hverandre virkelig godt. Man vil dra lasset sammen, lære av hverandre og bygge opp tilliten. Det er det rare med slike relasjoner. Det blir en personlig greie.

En god match krever en felles retning

Samtidig kan det fort bli problematisk hvis samarbeidet ikke fungerer.

Da er det viktig å ha klargjort forventningene på forhånd, og balansere forpliktelser med å skulle la kunsten herje fritt.

— Greia med et bookingbyrå er at man gjerne vil slippe å bytte så ofte. Det blir en mye mer effektiv måte å jobbe på, forteller Olava.

— Alle har et ansvar for å komme til bordet med noe, og man spinner av hverandres energi. Jeg kan ikke forvente at Ottar skal selge noe på vegne av meg, uten at jeg først jobber med å skape et godt innhold.

Nordic Live skriver i dag kontrakter med alle nye artister.

Duoen påpeker også at det er viktig å skrive kontrakt på en solskinnsdag, slik at det fortsatt er mulig å være venner på en ordentlig regnværsdag.

— I den grad man trenger en kontrakt, er det jo et poeng for de som er i en prosess med å finne sin agent. En god match mellom artist og agent krever at man har en retning, sier Olava.